Dette er hodet til den nye arten Sericomyrmex radioheadi.

Maur oppkalt etter Radiohead

Maurarten Sericomyrmex radioheadi hører til en slekt som er kjent for å dyrke sin egen mat.

25.4 2017 04:00

I Latin-Amerika finnes det over 250 arter av maur som ikke bare sanker inn mat de kan lagre i tua si, men som også driver aktivt med å dyrke sopp.

Noen av disse er samlet i slekten Sericomyrmex, som betyr silkemaur. Nå har forskere studert 19 000 eksemplarer av slekta for å rydde opp i slektstreet. På veien fant de tre nye arter.

En av de nye lever i Venezuelas jungel og har fått navnet Sericomyrmex radioheadi. På norsk ville vi kanskje kalle den radioheadsilkemaur.

Miljøengasjement

– Vi ville hedre musikken deres, sier maurforsker og Radiohead-fan Ana Ješovnik.

– Men først og fremst ønsker vi å anerkjenne bandmedlemmenes innsats for miljøvern, sier Ješovnik i en pressemelding.

Thom Yorke og Radiohead under en konsert i 2009. (Foto: Lucy Nicholson, Reuters/NTB scanpix)

I studien skriver de også at musikken var en glimrende følgesvenn under lange dager over mikroskopet.

Johnny Cash og Beyoncé

Radiohead er langt fra første pop- eller rockeartister som setter spor etter seg i biologien. Forskning.no har tidligere skrevet om edderkoppen Johnny CashAphonopelma johnnycashi – og Beyoncé-flua Scaptia (Plinthina) beyonceae.

Musikkmagasinet Rolling Stone har laget en liste over 22 rare skapninger med navn etter superstjerner. Blant annet:

• Myrmekiaphila neilyoungi (Neil Young, edderkopp)
  • Orectochilus orbisonorum (Roy Orbison, bille)
  • Cirolana mercuryi (Freddie Mercury, tanglus)
  • Hyla stingi (Sting, frosk)
  • Masiakasaurus knopfleri (Mark Knopfler, dinosaur)
  • Pachygnatha zappa (Frank Zappa, edderkopp)

Ješovnik og Schultz: Revision of the fungus-farming ant genus Sericomyrmex Mayr (Hymenoptera, Formicidae, Myrmicinae). ZooKeys, april 2017, doi: 10.3897/zookeys.670.11839.