Mange legger på is hvis de får en skade. Men hjelper det? spør en leser.

Skal du legge is på en skade?

Spør en forsker:

En leser har hørt at man skal legge is på når man har slått seg. Men så leste han at isen forsinker kroppens egen reparasjon av skader. Hva er riktig? spør han.

29.4 2017 04:00

Skynd deg å legge på is når du får et spark på leggen under fotballkampen, vrir ankelen i litt for høye hæler eller belaster håndleddet når du dette på rulleskøyter.

En av våre lesere, Niels Randrup-Thomsen, har fulgt rådet om å legge is på skader siden han var barn. Men nylig leste han i en artikkel at det ikke virker.

Det kan rett og slett være skadelig, fremgår det av artikkelen «Slut med isposer, når du bliver skadet», som er publisert på DGIs side vorespuls.dk. Når man avkjøler en skade, tar det ifølge DGIs artikkel lengre tid før den blir reparert.

«Det er så langt fra barnelærdommen min at jeg må å vite om det holder vann», skriver Randrup-Thomsen.   

Fortsett med isposen

Vi kontakter en av Danmarks ledende forskere på idrettsskader, Michael Kjær, som er professor ved Københavns Universitet og leder av Institut for Sportsmedicin på Bispebjerg og Frederiksberg Hospital.

Han avviser at avkjøling kan være skadelig.

– Is bremser hevelsen, som er en ansamling av væske og en betennelsestilstand som oppstår like etter at man har kommet til skade. Og forskning viser at man kommer seg raskere når hevelsen er mindre, sier han.    

Ikke alle er enige

Både Kjær og Dansk Idrætsmedicinsk Selskab bruker metode for behandling av skader som kalles RICE. Det står for: Rest (hvile), Ice (is), Compression (bandasje), Elevation (hold skaden oppover).

Metoden ble utviklet av amerikaneren Gabe Mirkin i 1978. Siden den gang har den vært bredt akseptert overalt i verden.

Men ikke alle idrettsmedisinere og fysioterapeuter er enige i at RICE-metoden virker. Gjennom årenes løp har stadig mer forskning sådd tvil om evidensen bak disse rådene.

RICE-metodens opphavsmann, Gabe Mirkin, har faktisk trukket tilbake sine opprinnelige anbefalinger.

– Trenere har brukt RICE-veiledningen i flere tiår, men det viser seg at både is og hvile kan forsinke prosessen i stedet for å hjelpe den på vei, skriver Mirkin i sin blogg.     

Betennelse er bra

Teorien om at is er skadelig, blir forklart slik:


Når man løper ute i naturen, er det ikke så lett å ha med en ispose. Forskere anbefaler at man legger en forbinding på raskest mulig hvis man blir skadet. (Foto: Andrey_Popov / Shutterstock / NTB scanpix)

Når man forstuer foten eller får en annen akutt skade, oppstår en betennelse.

Det får immunforsvaret til å sende såkalte reparasjonsceller.

Hvis man legger på is, bremser man denne prosessen.

Men Michael Kjær avviser den teorien.

– Det er riktig at kroppen trenger betennelse for å reparere en skade. Det har vi også vist i forskningen vår. Men betennelsen blir ikke stanset av isen, sier Kjær.

– Jeg har ikke sett overbevisende evidens for at is er skadelig.   

Hevelse bør holdes nede

Noen hevder at hevelsen er en del av kroppens naturlige helingsprosess. Men det er helt feil, sier Kjær.

– Hevelse oppstår fordi det samler seg væske omkring skaden. Trykket kan hindre blodgjennomstrømningen. Det er viktig å holde hevelsen nede, sier han.

Kjær er ikke den eneste som forsvarer avkjøling av skader.

René Fejer, som er tidligere klinisk førsteamanuensis ved Syddansk Universitet, sportkiropraktor og leder av klinikken Aktiv Helse, er en av dem.

– Det er ikke evidens for at is bremser helingsprosessen. Forsøk på dyr viser riktignok at litt av inflammasjonen blir bremset, men forsøkene viser også at helingsprosessen ikke går i stå av den grunn, sier han.

Evidens er tvetydig

Selv om is ikke er skadelig, påpeker René Fejer at det heller ikke er solid evidens for at det demper hevelsen.

– Det er ikke entydig evidens for at is har en god effekt på hevelser, sier Fejer.

Noen studier tyder på at det kan være en effekt. Andre viser det motsatte.     

Is kan lindre

Men selv om is ikke har en påvist effekt på hevelser, kan avkjøling ha en annen positiv virkning.

– Is kan virke smertelindrende, sier Fejer.

Når det ikke gjør vondt, blir det lettere å ta kroppen i bruk igjen. Og det er bra.

– Alle er enige om at skadet vev regenererer raskere når man kommer i gang med å bevege kroppen igjen. Det er som regel en dårlig idé å legge seg på sofaen hvis man er skadet. 

Like etter en skade, og hvis det gjør virkelig vondt, bør man holde den skadede legemsdelen i ro, men så snart man kan bevege den, skal man komme i gang.

Forbind skaden raskest mulig

Forskerne er også enige om at du bør legge på en forbinding – en kompresjon – på en skade så raskt som mulig for å holde hevelsen nede, og da er det en god idé å holde den høyt.

Hvis du  velger å legge is på, er det viktig å unngå frostskader, og da skal man vite at is bare avkjøler skader som sitter like under huden. Det kan være forstuelser eller leddskader.

– Hvis skaden sitter dypere i vevet, for eksempel i en muskel, kan man like godt la være  å legge på is, påpeker Michael Kjær.

Is er ikke en mirakelkur, men ifølge de forskerne vi har snakket med, er det ikke evidens for at det er skadelig. Det viktigste er å forbinde skaden og komme i gang med å bevege seg så raskt som mulig, anbefaler de.

© Videnskab.dk. Oversatt av Lars Nygaard for forskning.no.         

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.