Ikke alle får dansefeber

Dansere er ikke som oss andre, mener israelske forskere. Nye resultater tyder nemlig på at ferdighetene kan være forankret i gener som varierer mellom folk.
8.2 2006 05:00

TV-konkurransen “Dansefeber” er over oss som en middels influensa, og nasjonens sofagriser følger flagrende finalister mot framgang eller fiasko.

- Det der kunne vel jeg også ha gjort, bare jeg hadde giddet å trene litt, tenker kanskje noen.

Men der tar de feil. Det ser nemlig ut til at dansere er skrudd sammen på en litt annerledes måte enn oss vanlige kløner.

I forhold til andre grupper har nemlig danseløvene et distinkt forskjellig genuttrykk. Det gjør dem visstnok til spesielle typer med stor sans for spiritualitet og kommunikasjon, gjerne av det symbolske og seremonielle slaget.

Det mener i hvert fall forskere fra Hebrew University of Jerusalem.

Testet gener og personlighet

De israelske forskerne har sammenlignet DNAet til ei gruppe på 85 dansere med arvestoffene til atleter og folk som verken danset eller drev med idrett.

Samtidig måtte prøveklutene svare på to ulike spørreskjemaer. Det ene var laget for å vurdere forholdet til åndelige opplevelser og andre bevissthetstilstander.

Den andre bedømte behovet for sosial kontakt og åpenhet i kommunikasjon.

Det viste seg altså at danserne hadde genetiske og personlighetsmessige trekk som ikke var uttrykt i de andre gruppene.

Spesielle stoffer

Danserne hadde spesielle varianter av et gen som styrer med overføringa av informasjon mellom celler i kroppen, forklarer forskerne.

Det ene genet har å gjøre med transporten av stoffet serotonin, som blant annet er med på å lage åndelige opplevelser.

Det andre påvirker en reseptor for arginin vasopressin. Hos dyr virker dette stoffet på evnene til kommunikasjon og følelse av samhørighet.

Dermed kan det altså se ut som om danserne har et slags genetisk ekstrautstyr som hjelper dem med trinnene. Eller at vi andre fomleføttene rett og slett mangler noe.

R. Bachner-Melman, C. Dina, A. H. Zohar, N. Constantini, E. Lerer, S. Hoch, S. Sella, L. Nemanov, I. Gritsenko, P. Lichtenberg, R. Granot, R. P. Ebstein, AVPR1a and SLC6A4 Gene Polymorphisms Are Associated with Creative Dance Performance, Public Library of Science Genetics, Volume 1, Issue 3, September 2005.

PLoS: AVPR1a and SLC6A4 Gene Polymorphisms Are Associated with Creative Dance Performance