Kronikk: Avkrefter avvisning av biologi

Cathrine Egeland forteller i dette innlegget om sin posisjon på kjønnsforskjeller og biologi.

(Ill.: clipart.com)

I en kronikk på forskning.no 14. mars 2010 spør professor i biologi ved NTNU, Trond Amundsen, om det har seg slik at jeg mener at man ikke skal prøve ”å finne ut om arv og genetikk kan fortelle noe om kjønnsforskjeller i atferd?”.

Hans utgangspunkt er mine ganske knappe uttalelser om kjønnsforskjeller og biologi i Harald Eias program Hjernevask på NRK.

Amundsens betimelige spørsmål gir meg en fin anledning til å få avkreftet inntrykket av at jeg er stiller meg avvisende til hva biologisk, medisinsk eller annen naturvitenskapelig basert forskning kan finne ut når det gjelder kjønnsforskjeller i atferd.

Jeg respekterer naturligvis andre vitenskapers og andre forskeres tilnæringer til mennesket. Jeg kan kun beklage at mine uttalelser har etterlatt et annet inntrykk. Dette skyldes i noen grad programmets form og intervjusituasjonen.

At biologisk forskning ikke inngår i min egen forskning skyldes at jeg først og fremst studerer hvordan forskjeller mellom mennesker, uavhengig av hva disse forskjellene skyldes, opprettholdes eller svekkes i og av ulike sosiale, kulturelle og ideologiske sammenhenger, mønstre og mekanismer.

I dette inngår også at jeg interesserer meg for hvordan forskjeller som virker naturlige kan vise seg å bero på menneskers handlinger og måter å innrette samfunnet på.

Kjønnsforskjeller er dermed noe jeg studerer i deres samspill med ulike institusjoner, holdninger og verdier eller andre forskjeller, som klasse og utdanning.