Nær halvparten av studentene som klager får endret karakteren etter at en ny klagebehandling ble innført i 2014. (Foto: Jon Olav Nesvold, NTB scanpix)

Debattinnlegg: Uniforum feilinformerer – avtaler er slått sammen

I en sak skrevet av Uniforum og publisert på forskning.no heter det at «Flere var kritiske da UiO inngikk rammeavtale på én million kroner årlig med PR-byrået Gambit. Nå skal beløpet seksdobles.»  Dette er feil.

Uniforums journalist skriver at «beløpet UiO nå opererer med, er 20 - 25 millioner kroner over fire år. Altså opptil en seksdobling av den første rammeavtalen. For dette skal UiO få hjelp til strategisk kommunikasjonsrådgiving, markedsføringskampanjer og medieplanlegging.»

UiO slår sammen flere rammeavtaler i denne utlysningen. De største avtalene er på markedsføringskampanje og mediebyrå der hoveddelen skal brukes til profilering av UiOs studietilbud. Strategisk rådgivning antas å utgjøre den minste delen.

UiO åpner ikke pengesekken for kommunikasjonsbyråene.  Rammeavtaler inngås for å sikre konkurranse og gode og kostnadseffektive innkjøpsprosesser. Volumet på avtalen reflekterer et antatt totalforbruk på hele universitetet over fire år. Hvor mye UiOs fakulteter, museet, institutter og sentre faktisk velger å bruke på kjøp av kommunikasjonstjenester er helt avhengig av lokale behov.

Uniforum har ikke latt UiO kommentere saken før publisering. På forespørsel til UiOs pressevakttelefon og e-post ble det forklart at ledelsen satt i møter de nærmeste timene, men at skriftlige spørsmål ville besvares så snart som mulig. UiO mottok aldri noen spørsmål og er dermed nektet samtidig imøtegåelse etter Vær varsom-plakaten.

Powered by Labrador CMS