Pasienten

Leger og sykepleiere kan drive mye god medisinsk behandling, men så lenge den ikke blir fulgt opp av «kroppen» som behandles, hjelper det lite. Nå forsøker Lovisenberg sykehus i Oslo å utnytte pasientenes erfaringer og kunnskaper i behandlingen.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Det er viktig å ta på alvor at sykehuset er levende i begge ender. Derfor må de ansatte ta i bruk den kunnskapen som pasientene besitter, sier Siv Sundfær, kvalitetsleder ved Lovisenberg sykehus. Lovisenberg, som er det eneste sykehuset som er aksjeselskap i Norge, er en av flere bedrifter som har vært med i et forskningsprosjekt om såkalt «intellektuell kapital».

Mer helhetlig

Et sykehus er en kunnskapsbedrift hvor en rekke høyt utdannede mennesker besitter spesialisert kunnskap. - I en slik organisasjon, hvor mange separate fagmiljøer med sterke fagtradisjoner møtes, kan det lett bli glemt at også pasientene har mye kunnskap, eller intellektuell kapital. Utnyttelse av denne kunnskapen er viktig for å oppnå et best mulig resultat av behandlingen, sa Sundfær da hun presenterte prosjektet på en konferanse i februar. - Sykehusets prosjekt er å utnytte det potensialet som ligger i samhandlingen mellom pasient og behandler. Sykehuset har gjennomført en undersøkelse av dets intellektuelle kapital og satt denne i sammenheng med pasientundersøkelser. - Vi ønsket å få et mer helhetlig syn på hvilken kunnskap organisasjonen innehar, ikke bare hva de enkelte yrkesgruppene vet og kan, sier Sundfær.

Kunnskap - usynlige ressurser

- Det er hvordan man er i stand til å bruke kunnskapene i en moderne bedrift som gir verdiskaping, ikke hvor mange leger, ingeniører eller siviløkonomer man har ansatt. Det viktige er hva en organisasjon gjør med sine ressurser, hva de har av ressurser er mindre viktig. Å sørge for at eksisterende kunnskap og erfaringer utnyttes, er den viktigste utfordringen for dagens og morgendagens ledere, sier seniorforsker Reidar Gjersvik, ved SINTEF Teknologiledelse.

Han leder forskningsprosjektet «Kunnskaping» som har som målsetting å se på sammenhengen mellom den kunnskapen en virksomhet innehar og verdiskaping på kort og lang sikt. -Vi lever i et kunnskapssamfunn hvor kunnskapsintensive organisasjoner, som for eksempel IKT-firmaer, har raskest økonomisk vekst. I disse organisasjonene er de immaterielle «musklene» av betydelig større omfang enn de finansielle verdiene, sier Gjersvik. -Ved å fokusere på den intellektuelle kapitalen fremfor den materielle kapitalen spesielt i form av relasjoner, synliggjør man bedriftenes usynlige ressurser. Det skaper igjen forutsetninger for bedre å kunne bruke organisasjonens og menneskenes kunnskap til å skape verdier, sier han.

Powered by Labrador CMS