Å trene gir mange positive helseeffekter som gjør at vi lever lengre. Nå vil forskere utvikle en pille som gir de samme helseeffektene. (Illustrasjonsfoto: Shutterstock, NTB scanpix)

På sporet av en treningspille

Om få år kan vi ta en pille som har samme effekt på kroppen som trening, tror forskere.

Bedre utholdenhet, høyere forbrenning og bedre oksygentransport. Det er mange positive effekter av trening, som kan gi økt levealder.

Men er det mulig å få de positive helseeffektene uten å svette en dråpe?

Johan Auwerx er professor ved École Polytechnique Fédérale de Lausanne. (Foto: Bjørn Steinar Gundersen, NRK)

– En treningspille er et av konseptene vi har jobbet med, sier Johan Auwerx, professor ved EPFL-universitetet i Lausanne i Sveits til NRK.

Manipulerer mitokondrier

Auwerx forsker på mitokondrier, cellenes kraftverk.

Han har sett på hvordan man ved å manipulere mitokondrier kan øke livslengden, i første omgang til modellorganismen C.elegans, en liten orm som har like mitokondrier som mennesket.

– Ved å endre et gen som påvirker mitokondriene i cellene, har vi økt livslengden til ormen med 80 prosent. Vi er halvveis inne i en tilsvarende studie i mus. Om halvannet år vet vi om vi kan gjøre dem mer robust på samme måte, sier Auwerx.

Ormen C.elegans er nyttig for forskere fordi mitokondriene likner på menneskets. (Foto: Carolina Biological, Corbis, NTB scanpix)

Når forskerne vet hvilke prosesser i mitokondriene som øker livslengden, leter de etter stoffer som kan sette i gang disse prosessene.

Mange «treningsstoffer»

Forskerne kjenner allerede flere ulike stoffer som kan sette i gang treningsliknende prosesser i kroppen, og som potensielt kan brukes i en treningspille.

– Mange av dem handler om at cellene får større og bedre mitokondrier, sier forsker Anja Bye ved forskningssenteret CERG ved NTNU til NRK.

• Irisin er et middel som imiterer viktige effekter av trening, opprettholder en stabil forbrenning i overvektige mus og gjør at de går ned i vekt.
  • Forskere har behandlet mus med stoffet AICAR. Etter 4 uker økte utholdenheten med 44 prosent uten trening. Idrettsutøvere på jakt etter snarveier er allerede avslørt i dopingkontrollen for bruk av dette stoffet.
  • Stoffet Epicatechin forbedrer også mitokondriefunksjonen, gir flere kapillærer (små blodårer) og omtales som en lovende teoretisk basis for en treningspille.
  • Resveratrol er allerede i handelen og finnes naturlig i f.eks. rødvin. Det skal gi forbedret insulinfølsomhet, mitokondriefunksjon og utholdenhet. Dessverre har forskning vist at mengdene som finnes i preparatene som selges, er langt fra store nok til å påvirke i positiv retning. Og - store mengder rødvin er det fortsatt ingen som tror er et vidundermiddel for fysisk form.

Trening likevel best

Anja Bye er forsker ved CERG, NTNU. Her viser hun fram en mitokondrie. (Foto: Roger Myren, NRK)

Forskningen på potensielle treningspiller har ikke som mål å gi idrettsutøvere en snarvei til toppformen. Tanken er å kunne gi slike hjelpemidler til dem som ikke kan trene, eldre og folk med skader eller andre begrensninger.

– Det er antagelig mulig å få folk til å leve i 200 år, men det viktigste er å øke antallet friske leveår, sier Auwerx.

– Jeg tror det i løpet av 5-10 år vil komme en pille som bidrar til det.

Uansett om en treningspille blir en realitet eller ikke, er både Anja Bye og Johan Auwerx enige. Den som kan trene, bør gjøre det.

– Du kan aldri erstatte alle de positive effektene av trening med en pille, sier Bye.