Røykelse kan virke på hjernen

En helt ny type stoffer som lindrer angst og depresjon, kan ha vært like foran nesene våre hele tiden. Røykelse kan nemlig gå til hodet på deg.

"Røykelse brennes i Nepal. (Foto: iStockphoto)"

Tradisjoner med dype kulturelle og religiøse røtter kan ha et biologisk grunnlag, ifølge en internasjonal forskergruppe.

Religiøse ledere har lenge hevdet at røykelse gjør godt for sjelen.

Nå viser en ny studie at den velduftende kvaen kan være bra for hjernen vår også.

Virak

I mange religiøse ritualer og spirituelle renselsesseremonier blir røykelse tatt i bruk.

Gjennom historien har mange forskjellige materialer blitt brukt til å lage røykelsen.

En viktig bestanddelene i røykelse er virak – også kalt olibanum, som er det latinske navnet. Dette er en velluktende, gummiaktig harpiks fra trær i Boswellia-slekten.

Kvaen har også blitt brukt som parfyme, vern eller medisin mot sykdom og sår, og til balsamering. I dag brukes virak mye i aromaterapi.

Ordet virak stammer fra det tyske ordet Weihrauch, som betyr innviet eller hellige lukt.

"Virak eller olibanum. (Foto: Wikimedia Commons)"

Virak har blitt brukt i tusenvis av år og er kjent fra de eldste sivilisasjonene.

Harpiksen er en viktig bestanddel i kongerøkelsen som mange i Norge fyrer opp rundt juletider. I kongerøkelsen er det flere andre planter også, som kanel, lavendel, koriander og rosenblader.

Harpiks mot angst

Forskere fra blant annet Johns Hopkins University og Hebrew University i Jerusalem har nå funnet ut hvordan harpiksen fra Boswellia-planter aktiverer ionekalaner i hjernen, som kan dempe angst og depresjon.

Forskerne antyder at det kan dreie seg om en helt ny klasse medikamenter.

- På tross av informasjon fra antikke tekster, har man ikke undersøkt bestanddelene i Boswellia for psykoaktive stoffer, sier Raphael Mechoulam, ved Center for research on pain ved Hebrew University of Jerusalem. Han er en av studiens medforfattere.

"Planten Boswellia. (Illustrasjon: Wikimedia Commons)"

- Vi fant ut at incensolasetat (incensole acetate), en bestanddel i Boswellia-harpiks, dempet angst og forårsaket antidepressiv-lignende oppførsel når vi testet det på mus, sier han.

Det samme stoffet har tidligere vist seg å ha betennelsesdempende egenskaper.

- De fleste av dagens tilbedere synes å anta at brenning av røykelse kun har en symbolsk mening, sier Mechoulam i en pressemelding.

Varme

Hos musene som fikk dette stoffet, oppdaget forskerne at det påvirket områder i hjernen som er knyttet til følelser, så vel som nervekretser som påvirkes av dagens medikamenter mot angst og depresjon.

Helt spesifikt påvirket stoffet et protein kalt TRPV3 – som finnes i hjernene til pattedyr, og er kjent for å spille en rolle for hudens evne til å føle varme. Her dreier det seg om en ionekanal som er dårlig forstått.

"Katolsk utstyr til å brenne røykelse." (Foto: Wikimedia Commons)"

Mus som ble alet opp uten dette proteinet, viste ingen effekt på hjernen når de fikk i seg harpiksstoffet. Forskerne mener dette tyder på at TRPV3 spiller en rolle for reguleringen av følelser.

Resultatene betyr imidlertid ikke at det bare er sunt å fyre opp med røykelse hjemme.

En undersøkelse fra 2004 viste at brenning av røykelse og stearinlys i kirker gjør at lufta kan bli 20 ganger mer forurenset enn ved en tungt trafikkert motorvei.

Arieh Moussaieff, Neta Rimmerman, Tatiana Bregman, Alex Straiker, Christian C. Felder, Shai Shoham, Yoel Kashman, Susan M. Huang, Hyosang Lee, Esther Shohami, Ken Mackie, Michael J. Caterina, J. Michael Walker, Ester Fride, and Raphael Mechoulam ; Incensole acetate, an incense component, elicits psychoactivity by activating TRPV3 channels in the brain; The FASEB Journal; 20. Mai 2008; doi: 10.1096/fj.07-101865.

The FASEB Journal: Incense is psychoactive: Scientists identify the biology behind the ceremony