Folk i verden bruker i dag mer tid på sosiale medier som Facebook og YouTube enn de bruker på å spise og drikke, stelle og pynte seg, og å være sammen med venner – til sammen.

Fem år av livet på sosiale medier

Folk i hele verden med tilgang til internett tilbringer nå i gjennomsnitt to timer hver dag på sosiale medier som Facebook og YouTube. 

25.9 2017 05:00

Bruken av sosiale medier har økt dramatisk de siste tre årene.

Den globale gjennomsnittspersonen tilbringer nå så mye tid med sosiale medier at det fordelt over hele livet vil bli 5 år og 4 måneder på Facebook, YouTube, Instagram og Snapchat.

Ungdom og kvinner leder an, likevel tilbringer alle grupper i samfunnet stadig mer av tiden sin på nettet.

Bare siden 2012 har tiden folk i verden bruker på sosiale medier økt med tre kvarter hver dag.

Data fra 40 land

Statistikken bak tallene over er produsert av selskapet GlobalWebIndex, en privat virksomhet som samler data fra 18 millioner personer med nettilgang i 40 ulike land, inkludert India, Kina og USA.

Selskapet er blant annet kjent for å ha funnet ut at mange mennesker bruker Facebook og Twitter i Vietnam og Kina, to land hvor disse sosiale nettverkene blokkeres av myndighetene.

Dette er mulig fordi stadig flere i Kina og Vietnam er koblet til virtuelle private nettverk (VPN).

Skyldes smarttelefonen

Stadig mer av nettaktiviteten til folk foregår på telefonen. Den har de fleste menesker i verden nå med seg hele tiden.

Det forklarer også mye av økningen, siden vi bruker sosiale medier til å fylle opp flere og flere av de små ledige øyeblikkene vi måtte ha i løpet av en vanlig dag.

En annen studie gjort av selskapet comScore i USA viser at så å si hele økningen i bruk av digitale medier de siste årene, kommer nettopp fra økt bruk av smarttelefoner.

Dette er tiden folk i verden bruker på de ulike sosiale mediene hver eneste dag:

  • 40 minutter på YouTube 
  • 35 minutter på Facebook 
  • 25 minutter på Snapchat 
  • 15 minutter på Instagram
  • 1 minutt på Twitter

Har vi mer tid?

Hvor kommer all denne tiden fra?

Mye hentes altså fra at folk fyller ledige øyeblikk med sosiale medier.

Tiden som brukes kommer ganske sikkert også fra tid vi før brukte til avislesing, radiolytting og boklesing. Antakelig spiser sosiale medier også av tiden som før ble brukt til å være sammen med andre mennesker.

I årene framover venter eksperter på sosiale medier at disse nye mediene framfor alt vil spise av tiden folk i verden bruker til TV-titting. Den globale gjennomsnittspersonen bruker nemlig fortsatt 7 år og 8 måneder av livet til å se på TV.

Flere kilder:

SocialMediaToday: «How Much Time Do People Spend on Social Media?», januar 2017. Artikkelen

Business Insider: «Here’s how much time people spend on Facebook, Instagram, and Messenger every day», april 2016. Artikkelen

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.