Velger pc og mp3-spiller

Unge er i ferd med å vende cd-formatet ryggen, og kun blant de mellom 25 og 29 år kommer cd-spilleren ut som mest brukte lytterutstyr, viser en studie.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

For bare få år siden ville vel få trodd at ny teknologi i 2005 kunne ryste den kjære “compact disc” i grunnvollene.

Men cd-en står ikke lenger som førstevalget når dagens unge anskaffer seg og lytter til musikk. I stedet blir Internett stadig viktigere for ungdommens musikkrelaterte aktiviteter.

Resultatene fremkommer i Pandoraundersøkelsen 2005, en studie utført ved Institutt for tverrfaglige kulturstudier ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU).

Et av hovedinntrykkene er at ungdom bruker Internett i stor utstrekning, og til en rekke musikkaktiviteter. Nesten sju av ti under 20 år bruker nettet minst ukentlig til å søke og lete seg frem til ny musikk, mens nesten seks av ti mellom 20 og 24 år gjør det samme.

Overrasket

- Vi ble overrasket over at pc-en og mp3-spilleren faktisk står sterkere hos de unge enn cd-spilleren, ikke minst fordi så mange har hevdet at musikkopplevelse også i fremtiden vil fortsette å være knyttet til å eie musikk på egne fysiske lagringsmedier, sier Hendrik Storstein Spilker til forskning.no.

"Mp3-spilleren er mer populær enn cd-spilleren hos de unge, viser studien. Her ses Apples velkjente iPod. Foto: Apple."

Sammen med Erlend Heimsvik og Bjørnar Nybakk har han blant annet undersøkt forholdet 700 unge mennesker i Trondheim har til bruken av musikk og Internett.

I studien har man også undersøkt omfanget av nedlastinger og forholdet til dette. Bare 23,3 prosent av ungdommene svarte entydig at de ikke laster ned musikk fra Internett.

Ser man alle aldersgruppene samlet, bruker over halvparten nettet ukentlig, eller enda oftere, både til å søke og lete seg frem til ny musikk (63,4 prosent), laste ned musikk fra fildelingsnettverk (55,5 prosent) og dele musikk med venner og bekjente via e-post, MSN eller lignende (50,1 prosent), skriver forskerne.

Dessuten bruker fire av ti nettet til å finne informasjon og bilder av favorittartister (41,1 prosent). Nesten like mange hører smakebiter på låter fra hitlistene.

- Forsvinner ikke helt

Så er spørsmålet: vil cd-platen snart lide samme skjebne som vinylen?

- Nei, jeg tror ikke cd-en vil forsvinne på samme måte som vinyl-platene gjorde det. Men om noen år vil jeg tro at de større brukergruppene har kuttet ut cd-en, sier Hendrik Storstein Spilker.

Særlig unge under 16 år vender cd-formatet ryggen, og kun blant de mellom 25 og 29 år kommer cd-spilleren ut som mest brukte lytterutstyr.

I gruppen ungdom under 16 år bruker 38,9 prosent mp3-formatet til å spille av musikk, mens 31,9 fortsatt sverger til cd.

"Nesten sju av ti ungdom under 20 år bruker Internett minst ukentlig til å søke og lete seg frem til ny musikk, viser undersøkelsen."

Tendensen med cd-platen på vikende front viser seg tydelig for alle aldersgruppene i studien - altså bortsett fra de som befinner seg nærmest 30-års-streken.

De mellom 16 og 19 år er faktisk enda flittigere brukere av pc enn mp3 når de skal høre på musikk. I denne gruppen har hele 41,1 prosent pc-en som mest brukte lytterutstyr, mens mp3-spilleren (28,9 prosent) puster cd-formatet i nakken (31 prosent) også her, viser studien.

Noe av den samme tendensen kan ses blant de spurte trønder-ungdommene i alderen 20 til 24 år. Her brukes pc-en mest av 36,3 prosent, mens andelen for mp3 og cd er henholdsvis 23 og 30.

Rikere digitale formater

Bare blant de eldste i undersøkelsen troner cd-spilleren fortsatt på toppen med 38,6 prosent av 25 til 29-åringene. Radio scorer klart høyere i popularitet hos denne gruppen enn de andre, yngre i undersøkelsen.

Nær tre av ti (29,5 prosent) holder radioen som sitt apparat nummer én for musikklytting.

Forsker Hendrik Storstein Spilker anser det for lite sannsynlig at et nytt fysisk lagringsmedium vil erstatte cd-spilleren. I stedet tror han at rikere digitale formater på Internett og mer avanserte mp3-spillerne vil åpenbare seg.

- Det ville ikke overraske meg om det vil bli populært med høykvalitetsformater, som gir rom for audiovisuelt innhold, og lyd/bilde-kombinasjoner, samt artistinformasjon og annet bonusmateriale, sier Storstein Spilker.

" Forsker Hendrik Storstein Spilker ved NTNU."

Og så kan det også skje ting på mobiltelefon-fronten. Blant den yngste aldersgruppen - de under 15 år - oppgir 5,7 prosent at de har mobilen som fremste avspillingsmedium.

- Når vi etter planen skal gjenta denne undersøkelsen i 2006 og 2007, skal det bli veldig interessant å se utviklingen for mobiltelefonen. Den kan tilby helt annen form for fleksibilitet i den fysiske verden, ved at ungdommer kan bytte musikk på bussen og i skolegården.

- Samtidig er det vanskelig å se at den kan få den digitale fleksibiliteten pc-en har. Men mobiltelefonen kan utvilsomt tenkes å være attraktiv for kommersielle aktører, det kan være lettere å utvikle velfungerende forretningsmodeller, sier han.

Holdninger til nedlastinger

Forskerne har også sett på ungdommenes holdninger til å laste ned musikk.

Det viser seg at frykten for å bli tatt for ulovlige nedlastinger på langt nær utgjør den viktigste begrunnelsen for å avstå fra eller begrense nedlasting.

Forskerne uttrykker overraskelse over at årsaken ungdommene hyppigst oppgir, er at de vil unngå virus på pc-en (28,4 prosent for hele utvalget.)

Denne redselen er størst hos de under 16 år, og den samme tendensen ses når det handler om frykten for å bli tatt for ulovlige nedlastinger.

Dette er også noe de yngste frykter mest (12,1 prosent), mens bare 2,3 prosent i alderen 25-29 har dette som begrunnelse for ikke å laste ned. Andelen for hele utvalget er 8,7.

"Et av hovedinntrykkene i NTNU-studien er at ungdom bruker Internett til en rekke musikkaktiviteter."

Den nest mest oppgitte årsaken til å avstå fra musikknedlasting finner vi i kategorien “er opptatt av rettighetene og inntektene til artistene”. 16,1 prosent av hele utvalget har dette som begrunnelse.

- Slippe å kjøpe musikken

Majoriteten av ungdommene ga sin tilslutning til påstanden om at de for det meste lastet ned musikk for å slippe å kjøpe musikken. 70,0 prosent ga helt eller delvis tilslutning til dette.

Men studien bekrefter også at andre motivasjoner eksisterer for å laste ned musikk kostnadsfritt.

42,5 prosent sier at de er enige eller delvis enige i påstanden om at de laster ned musikk for å finne ut hva slags musikk de skal kjøpe.

37,4 prosent ga tilslutning til påstanden om at de for det meste laster ned musikk som er for spesiell til at de kan finne den på vanlige utsalgssteder.

32,0 prosent er helt eller delvis enige i at de for det meste laster ned musikk som ikke er copyrightbeskyttet.

Referanse:

Erlend Heimsvik, Bjørnar Nybakk, Hendrik Storstein Spilker, Pandoraundersøkelsen 2005. Bruk av musikk og internett blant ungdom i Trondheim Institutt for tverrfaglige kulturstudier, NTNU, november 2005

Les mer:

Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet (NTNU), Institutt for tverrfaglige kulturstudier

Powered by Labrador CMS