I fjor, sammenlignet med 2014, spiste vi mer ost, kjøtt, korn, grønnsaker og sjokolade. Vi fikk derimot i oss mindre fisk, frukt, melk og brus med sukker. (Illustrasjonsfoto: Bon Appetit/NTB Scanpix)

Vi spiser mer kjøtt og mindre sukker

Nedgangen i kjøttforbruket i 2014 innvarslet ikke en ny trend. Nordmenn spiste mer kjøtt i fjor enn året før, viser en ny rapport fra Helsedirektoratet.

2.12 2016 13:37

Samtidig går sukkerinntaket ned, framgår det av Helsedirektoratets rapport om utviklingen i norsk kosthold, som er en årlig statusrapport og presentasjon av kostholdet i Norge i året som gikk.

– Nordmenns kosthold er jevnt over ganske bra, sier divisjonsdirektør Linda Granlund i Helsedirektoratet.

Kosthold er sammen med røyking den viktigste risikofaktoren for utviklingen av ikke-smittsomme sykdommer som for eksempel hjerte- og karsykdommer, diabetes, kreft og kols, som på fagspråket kalles NCD. NCD er ansvarlige for mer enn 80 prosent av alle dødsfall i Norge.

Mindre fisk

I rapporten kommer det fram at vi i fjor, sammenlignet med 2014, spiste mer ost, kjøtt, korn, grønnsaker og sjokolade og godteri – mens vi fikk i oss mindre fisk, margarin, frukt og bær, melk, sukker og brus med sukker.

– Det er helt nødvendig å spise mer fisk i stedet for kjøtt. Effekten av dette er dobbel – mens et for høyt inntak av kjøttprodukter øker risikoen for NCD-er, beskytter fisken mot dem, sier Granlund.

God dokumentasjon

Kostens innhold ligger på 14 energiprosent, noe som er vesentlig høyere enn det anbefalte nivået på høyst 10 energiprosent.

– Det er god dokumentasjon for at man kan redusere risikoen for hjertesykdom ved å bytte ut en del av det mettede fettet med flerumettet fett.

Dette sier hun kan gjøres ved å velge magre meieri- og kjøttprodukter og å bytte ut smør med myk margarin.

– Man kan også bruke planteoljer for eksempel fra oliven, raps og solsikke, sier Granlund.

Sukker

Rapporten viser at sukkerforbruket går ned, og at omsetningen av sukkerholdig brus minsket fra 63 til 55 liter per innbygger fra 2010 til 2015. Kostens innhold av tilsatt sukker er redusert fra 17 til 13 prosent av kostens energiinnhold i perioden 2000 til 2015.

– Det er brus, sukker og søtsaker som er de største sukkerkildene i kostholdet, og her har man mest å hente ved en reduksjon. 

Annonse

Emneord