Brusende norske vaner

Nordmenn er blant verdens mest nysgjerrige brusdrikkere. Derfor er Norge det første landet i Europa som lanserer vårens nykomling Pepsi Twist, og først i verden som relanserer den nye Coca-Cola Light.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"Nordmenn drikker mest brus i Norden, og går nye veier når det gjelder drikkevaner. Nykomlingen Pepsi Twist og nye Coca-Cola Light har solgt til sammen nesten 4,5 millioner liter bare i april. (Foto: Glen Widing/Newswire)"

Hvis nordmenn er kjent som et traust og tradisjonelt folkeslag, gjelder ikke det drikkevanene våre. Der er vi nemlig villige til å gå nye veier. Ola og Kari Nordmann drikker mest brus i Norden, og ligger på tredjeplass blant de europeiske landene. Coca-Cola Light og Pepsi Twist har solgt til sammen nesten 4,5 millioner liter bare i april.

- Norge er et svært modent brusmarked, og vi er villige til å prøve nye smaker og merker. I forhold til folketallet, er det svært mange brusmerker i Norge, sier Thomas Skjennald, informasjonsrådgiver i Ringnes.

I vår har det kommet fire nyvinninger i butikkhyllene. Pepsi Twist, Fanta Exotic, Aquarius Orange og Coca-Cola Light er alle varianter av merker vi kjenner godt.

- Vi deler inn brusen i tre segmenter: brunt, gult og grønt. Dette er cola, -appelsin og sitronsmaker. Så lenge de nye merkene holder seg innenfor disse gruppene ser det ut til at det går greit å etablere noe nytt, sier Helge Hasselgård, informasjonsdirektør i Bryggeri- og mineralvannforeningen.

Kjøpesterke barn

- Norge er et av landene med høyest kjøpekraft, og vi har råd til å eksperimentere med nye produkter. Dessuten har barn ned i 10-årsalderen kjøpekraft her til lands, noe som betyr mye for brussalget, sier trendanalytiker Paal Furre i Bengal Consulting.

Ifølge en undersøkelse gjort i København, har 98 prosent av alle barn mellom fem og sju år kjennskap til merket Coca-Cola.

- Det er mye enklere å etablere varianter av et kjent merke, enn helt nye sorter, sier Furre. Han mener at kjennskap til produktet er en forutsetning for å få til en suksessfull nylansering. I tillegg til at kvaliteten må holde mål.

Heller brus enn alkohol

Utvalget av drikkevarer har økt enormt de siste årene. I perioden 1926 til 1983 lanserte Coca-Cola tre forskjellige sorter brus i Norge. Bare siden 1990 har de lansert ni nye merker.

- Det har vært en eksplosjon i antall nyheter på markedet. Dette kommer nok til å fortsette, tror Stein Rømmerud, informasjonssjef i Coca-Cola.

Mens Finland bare drikker 57 liter brus per hodet i året, drikker vi 115 liter hver her hjemme. Av de vestlige landene blir vi bare slått av USA og Irland. Forklaringen kan ligge i at vi heller drikker brus enn alkohol.

- I Norge drikkes det brus i anledninger hvor man ellers i Europa drikker alkohol. Konfirmasjoner er et eksempel på dette, sier Helge Hasselgård.

(Newswire)

Powered by Labrador CMS