Fra forskningsmiljøene. En artikkel fra Norges forskningsråd

Hvorfor er grønt skjønt?

Kroppens egne antioksidanter er avgjørende for en god helse. Men er antioksidanter fra maten like nyttige? Selvlysende mus kan gi svaret.
13.10 2011 05:00

Både rognebær, hyllebær og bjørnebær er gode antioksidantkilder, men nype troner alene på antioksidanttoppen. (Foto: Shutterstock)

Vi vet at et plantebasert kosthold med mye frukt og grønnsaker er sunt.

Men hvorfor er det sunt? Og er alle matplanter, frukt og grønnsaker like sunne?

– Vår hypotese er at effektene er knyttet til antioksidanter. De reduserer oksidativt stress i cellene, som er en grunnleggende sykdoms- og aldringsmekanisme, forteller Rune Blomhoff, professor i ernæring ved Universitetet i Oslo.

Kroppens eget antioksidantforsvar sørger for at cellene holder seg friske og motvirker sykdom. Men til tross for mye positiv omtale, vet vi faktisk ikke om antioksidanter i maten kan støtte kroppens eget forsvar.

Dette prøver Blomhoff og kollegene å finne svar på. Selvlysende mus spiller en nøkkelrolle.

Kaffe, bær og nøtter

På midten av 1990-tallet utviklet nemlig Blomhoff og hans medarbeidere en revolusjonerende metode hvor gener fra selvlysende sankthansormer sprøytes inn i mus. Insektgenet kan kobles til musegener som forskerne vil studere.

Rune Blomhoff. (Foto: Elin Fugelsnes)

Avbildningsteknologi gjør det mulig å se når insektgenet lyser, og da vet man også at musegenet det er festet på, er aktivt.

Hvis man så utsetter mus for oksidativt stress og samtidig gir dem mat med høyt innhold av antioksidanter, kan man se hvordan genene reagerer.

Oksidativt stress oppstår når kroppens eget antioksidantforsvar ikke strekker til.

Oslo-forskerne har vist at enkelte matvarer, som kaffe, bær, krydder og nøtter, har en positiv innvirkning på musegener.

Nå prøver de å finne ut om det også har effekt på sykdommer disse genene regulerer, som tarmkreft og prostatakreft, i både mus og mennesker.

Fra mus til menneske

– Det er en lang vei å gå før vi kan fastslå at det er sunt å spise antioksidanter. Hvilken virkning antioksidanter har på genene er én ting, en annen er hva som skjer i et organ. Funn fra mus kan heller ikke direkte overføres til mennesker, understreker Blomhoff.

Han påpeker også at antioksidanter er en stor gruppe ulike forbindelser som ikke alle nødvendigvis har en effekt, og at riktig kombinasjon av antioksidanter kan være avgjørende.

Mer informasjon:

Forskningsrådets program Funksjonell genomforskning (FUGE)

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg.

Disse vesenene var blant de aller første dyreartene og dominerte  verdenshavene i sin storhetstid.

Det tar lang tid å lære å lese. Når læreren kjenner den enkelte elevs ferdigheter og utvikling, får vi den beste leseopplæringen.

Thomasmesse var den store dagen for å teste om årets juleøl holdt mål. Forskere prøver nå å finne tilbake til de virkelig tradisjonelle ingrediensene i øl fra fjellbygdene. Målet er at du i fremtiden skal få smake på det.

En god del av influensaviruset som er påvist den siste tiden ligner den vi har hatt i Norge de to siste vintrene. Men det har også dukket opp en variant som har endret seg i forhold til vaksineviruset.