Saken er produsert og finansiert av Norges forskningsråd

Hvorfor er grønt skjønt?

Kroppens egne antioksidanter er avgjørende for en god helse. Men er antioksidanter fra maten like nyttige? Selvlysende mus kan gi svaret.
13.10 2011 05:00

Både rognebær, hyllebær og bjørnebær er gode antioksidantkilder, men nype troner alene på antioksidanttoppen. (Foto: Shutterstock)

Vi vet at et plantebasert kosthold med mye frukt og grønnsaker er sunt.

Men hvorfor er det sunt? Og er alle matplanter, frukt og grønnsaker like sunne?

– Vår hypotese er at effektene er knyttet til antioksidanter. De reduserer oksidativt stress i cellene, som er en grunnleggende sykdoms- og aldringsmekanisme, forteller Rune Blomhoff, professor i ernæring ved Universitetet i Oslo.

Kroppens eget antioksidantforsvar sørger for at cellene holder seg friske og motvirker sykdom. Men til tross for mye positiv omtale, vet vi faktisk ikke om antioksidanter i maten kan støtte kroppens eget forsvar.

Dette prøver Blomhoff og kollegene å finne svar på. Selvlysende mus spiller en nøkkelrolle.

Kaffe, bær og nøtter

På midten av 1990-tallet utviklet nemlig Blomhoff og hans medarbeidere en revolusjonerende metode hvor gener fra selvlysende sankthansormer sprøytes inn i mus. Insektgenet kan kobles til musegener som forskerne vil studere.

Rune Blomhoff. (Foto: Elin Fugelsnes)

Avbildningsteknologi gjør det mulig å se når insektgenet lyser, og da vet man også at musegenet det er festet på, er aktivt.

Hvis man så utsetter mus for oksidativt stress og samtidig gir dem mat med høyt innhold av antioksidanter, kan man se hvordan genene reagerer.

Oksidativt stress oppstår når kroppens eget antioksidantforsvar ikke strekker til.

Oslo-forskerne har vist at enkelte matvarer, som kaffe, bær, krydder og nøtter, har en positiv innvirkning på musegener.

Nå prøver de å finne ut om det også har effekt på sykdommer disse genene regulerer, som tarmkreft og prostatakreft, i både mus og mennesker.

Fra mus til menneske

– Det er en lang vei å gå før vi kan fastslå at det er sunt å spise antioksidanter. Hvilken virkning antioksidanter har på genene er én ting, en annen er hva som skjer i et organ. Funn fra mus kan heller ikke direkte overføres til mennesker, understreker Blomhoff.

Han påpeker også at antioksidanter er en stor gruppe ulike forbindelser som ikke alle nødvendigvis har en effekt, og at riktig kombinasjon av antioksidanter kan være avgjørende.

Mer informasjon:

Forskningsrådets program Funksjonell genomforskning (FUGE)

Østlandsforskning

Kvinner i Forsvaret bruker ulike strategier for å føle seg verdsatt, viser ny forskning.

Journalistikken utvikler seg så raskt at medieforskerne nesten ikke klarer å holde tritt. Men det finnes fortsatt interessante forskjeller mellom nett og papir, ifølge en ny doktorgradsavhandling.

En studie viser at astma er tre ganger så vanlig blant barn der fedrene røykte i ungdommen, enn blant ikke-røykere.

For et tiår siden skulle nesten alle norske kommuner jobbe med omdømmebygging. Forskere har sjekket hvordan det gikk.

Har du sprøyteskrekk? Da er det gode nyheter at vaksine med nesespray gir like god beskyttelse mot influensa som sprøytevaksine.

Øst-ukrainerne snakker russisk og deler historie med russerne. Men etter at Russland gikk til angrep, ble innbyggerne ved grensen tvunget til å spørre seg selv: Hvem er vi, egentlig?

Foreldre, spesiell mødre, bør få opplæring i hvordan de oppdrar barna sine, slik at de ikke blir umoralske tyranner på fotballbanen, konkluderer en ny studie. Dårlig sportsånd må bekjempes tidlig, for moral og doping henger sammen, forteller forsker.

Forskere og fagpersoner slår alarm og mener at barna får for lite tid til lek. De er bekymret for at barnehagen blir en arena for formell læring på bekostning av leken.

Høstjakta er i gang. De aller fleste norske jegere vil skyte med blyammunisjon. Til tross for at nesten all forskning viser at bly er skadelig for helse og miljø.

Kvinner kan få mer muskler om de trener intensiv styrke tidlig i syklusen, viser svensk studie.