Tårefritt med genmodifisert løk

Lei av at tårene spruter hver gang løken skal i gryta? En ny oppdagelse kan føre til genetisk modifisert løk uten tårer. Det kan bli en av de første genmodifiserte organismene forbrukerne aksepterer, mener forskerne.

De japanske forskerne har nemlig identifisert enzymet som frigjør kjemikaliet som kiler tårekanalene når vi skjærer løk.

Løkens tåretrigger er en kjemisk forbindelse kalt S-oxide, som lages av enzymet lachrymatory-factor synthase.

Trodde man måte forandre smaken

Tidligere studier antydet at løkens smaksstoffer stod bak den tåredryppende effekten, noe som kunne tyde på at man ville bli nødt til å fikle med smaken for å lage genetisk modifisert løk som ikke får øynene til å renne over.

Løk som er dyrket for å være tårefrie, som for eksempel Veri Sweet, som er introdusert på det amerikanske markedet, har en karakteristisk og annerledes smak.

Enkelt å lage tårefri løk

De nye funnene tar kverken på denne ideen. Kjemien er ikke ny, men måten den oppstår på i planten er ikke slik man tenkte seg tidligere. Nå som et bestemt og smaksuavhengig enzym er identifisert, er det enkelt å modifisere grønnsaken slik at enzymet ikke er til stede, eller blir undertrykt, mener forskerne.

Selv om det ikke akkurat er et produkt verden har skreket etter, argumenterer forskerne for at løken kan bli en av de første genmodifiserte organismene som aksepteres av forbrukerne.

Fordeler for forbrukerne

For å lage en tårefri løk trenger man ikke å introdusere et nytt gen; man trenger bare å bringe ett som allerede eksisterer til taushet.

En slik løk ville ha fordeler for forbrukeren som de fleste genetisk modifiserte avlinger mangler, mener forskerne.

Evolusjonsmessig tror man løkens tåretrigger har utviklet seg for å beskytte de næringsrike grønnsakene mot å bli spist.

Funnet er publisert i tidsskriftet Nature: Imai, S; An onion enzymet hat makes the eyes water; Nature; 419; 685; 2002.