Har funnet store "beboelige" områder på Mars

Australske forskere mener jordiske mikroorganismer kan vokse og trives på vår røde naboplanet. Men det må i så fall være under den ugjestmilde overflata.

Prosjektet oppsummert:

* Ved hjelp av flere tiår med data fra Mars har australske forskere kartlagt hvor beboelig planeten er

* Rennende vann kan ikke eksistere lenge på Mars-overflaten, noe som gjør at liv slik vi kjenner det har vanskelig for å eksistere.

* Under overflaten, derimot, er sjansen større for å finne rennende vann - og derfor også sjansene større for liv

– Det vi har prøvd å gjøre her, er å samle så mye informasjon som mulig, sette den sammen og spørre oss selv om det store bildet taler for at liv kunne eksistert på Mars, sier astrobiolog Charley Lineweaver til AFP.

Slik kan det ha sett ut den gangen Mars hadde hav. Illustrasjonen er basert på den faktiske topografien på planeten, fanget opp av NASAs Mars Orbiter. Vi ser kystområdet ved området Xanthe Terra slik det kan ha sett ut for rundt 3,5 milliarder år sdien. (Illustrasjon: G. Di Achille/Nature)

– Det enkle svaret er «ja» - flere store områder er kompatible med liv slik vi kjenner det fra Jorda.

Lineweaver har stått i spissen for ei forskningsgruppe fra Australian National University. I en artikkel publisert i forskningsjournalen Astrobiology denne uka har de modellert og sammenliknet temperatur- og trykkforhold på Jorda med de på Mars.

Dette for å finne ut i hvilken grad vår den røde planeten er beboelig for jordiske organismer.

_____________________