Ikke spor av nylig vann

I desember 2006 kunngjorde NASA at de hadde funnet spor etter en nylig strøm av flytende vann på Mars. Nå viser ny forskning at sporene mest sannsynlig skyldes skred av tørt materiale.

Mye tyder på at Mars har hatt store mengder flytende vann på overflaten tidlig i sin historie. Men i dag er Mars en tørr planet.

"Et av de mystiske lyse sporene på Mars. Nå viser ny forskning at avleiringene mest sannsynlig har blitt dannet etter skred med tørt og fint materiale. Dermed finnes det ingen tegn på at flytende vann har strømmet på Mars' overflate i nyere tid."

Det finnes fortsatt små mengder vann i form av is ved polområdene. Forskerne tror også at det kan eksistere vann som is eller i flytende form under den ørkenaktige overflaten.

Lyse spor

I desember 2006 publiserte NASA bilder av det de antok var spor etter vann som hadde flommet på Mars kun få år tidligere.

"Mars har tidligere hatt mye vann på overflaten. For 2 milliarder år siden var kanskje så mye som en tredjedel av planeten dekket av hav. Bildet er en illustrasjon."

Forskerne fant lyse avleiringer på bilder av en kratervegg tatt av romsonden Mars Global Surveyor. Disse sporene fantes ikke på fotografier av det samme stedet i 1999.

- De lyse avleiringene ble derfor antatt å skyldes vann som hadde strømmet nedover kraterveggen fra et underjordisk reservoar, sier Erik Tandberg, sivilingenør og romfartsekspert ved Norsk Romsenter.

Tørre partikler

Nå viser ny forskning at sporene mest sannsynlig skyldes tørre små partikler, fin grus eller sand, som har rent nedover kraterveggen.

- Forskerne utelukker likevel ikke en tykk gjørme med 50-60 prosent fast masse, sier Tandberg.

Geologer ved University of Arizona i Tucson i USA konstruerte tredimensjonale bilder av fotografier tatt av sonden Mars Reconnaisance Orbiter. Deretter laget de matematiske modeller av området med de lyse sporene.

"NASAs Phoenix Mars Lander ankommer vår røde naboplanet i mai 2008. Her skal landingssonden grave etter vann i form av is nær nordpolen. Bildet er en illustrasjon."

Forskerne simulerte så strøm av vann nedover kraterveggen, samt ras av støv og sand. Skred av tørt og fint materiale ga spor som liknet mer på de lyse avleiringene enn det rennende vann gjorde.

Jakten fortsetter

- Spor av noe som har rent på marsoverflaten behøver altså ikke ha utgangspunkt i vann, sier Tandberg.

Den nye studien utelukker ikke at de lyse sporene på Mars skyldes nylig flytende vann.

- Men det er mer sannsynlig at de skyldes bevegelse av tørt materiale enn noe annet, avslutter Tandberg.

Jakten etter vann på krigsgudens tørre planet er likevel langt fra over. NASAs Phoenix Mars Lander skal etter planen lande nær nordpolen på Mars 25. mai 2008.

Her skal forskningssonden lete etter vann i form av is like under overflaten.

"Sammenlikning av spor dannet etter flytende vann (i midten) og tørt materiale (til høyre). Til venstre er fotografiet av den lyse avleiringen i krateret i Centauris Monte-regionen på Mars."