Saken er produsert og finansiert av Norsk Romsenter - Les mer
Dette lille elektriske flyet kan ta av og lande vertikalt på små områder som hager og hustak og brukes av privatpersoner i byen. Det utvikles av det tyske firmaet Lilium i samarbeid med den europeiske romorganisasjonen ESA.

Bygger fremtidens flygende bil

Et elektrisk fly som kan ta av og lande vertikalt hjemme i hagen, utvikles nå i samarbeid med den europeiske romorganisasjonen ESA.

19.5 2016 04:00

Kanskje blir dette fremtidens bil? Det lille privatflyet har plass til to, stort bagasjerom, panoramavinduer og styres ved hjelp av en joystick.

Siden flyet tar av og lander vertikalt kan det komme til på steder ned til 15 ganger 15 meter, som en stor hage eller et flatt hustak.

Det lille flyet er også elektrisk og er dermed mye stillere enn et vanlig fly eller helikopter. Det kan lades i stikkontakten som en elbil.

Lett sportsfly

Flyet har en rekkevidde på cirka 500 kilometer og en marsjhøyde på opptil tre kilometer.

Det klassifiseres som et lett sportsfly som krever minimum 20 timers opplæring for å fly – omtrent det samme som et vanlig bilsertifikat.

For å kunne operere i byer og mellom hustak vil det lille privatflyet lande og ta av på egen hånd, styrt av datamaskinen om bord. Til det trengs et helt nøyaktig navigasjonssystem, og dette har flyets utviklere, det tyske selskapet Lilium, samarbeidet med den europeiske romorganisasjonen ESA om.


Motorene i det elektriske privatflyet består av mange små propeller. Ved å snu motorene kan flyet ta av og lande vertikalt. Den første kommersielle utgaven av flyet skal stå klar i 2018. (Illustrasjon: Lilium)

Ikke bare for de superrike?

En prototyp av det lille flyet i halv størrelse har allerede hatt en vellykket flygning. Den første utgaven av flyet i full størrelse, men uten mennesker om bord, skal opp i sommer.

Prisen for Liliums fly vil være mye lavere enn for dagens fly av samme størrelse, med mye mindre driftskostnader.

– Målet vårt er å bygge et fly som ikke bare de superrike har råd til, men som vil gjøre privat luftfart mulig for mange flere og brukes hver dag som en bil, sier Daniel Wiegand, leder og en av grunnleggerne av Lilium til ESA.

Flyets første tur med pilot skal skje i 2017 og den første kommersielle utgaven stå klar i 2018, før flyet eventuelt kan masseproduseres.

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Annonse