Endring i turbulente tider

Enkeltpersoner kan ha stor inflytelse på hvordan universiteter endrer seg gjennom turbulente tider. Det viser studie av to universiteter i Bosnia-Herzegovina etter kommunismens fall og påfølgende krig og konflikter.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Universiter er en viktig drivkraft i kunnskapssamfunnet, fastslår Dijana Tiplic ved BI.

Dijana Tiplic

Tiplic har gjennomført sitt doktorgradsarbeid ved Institutt for ledelse og organisasjon ved Handelshøyskolen BI.

Hun er utdannet MSc in Business Administration ved Handelshøyskolen BI.

Tiplic kommer opprinnelig fra Bosnia-Herzegovina, og har en bachelorgrad i Electrical Engineering fra Universitetet i Tuzla.

Fra høsten er Tiplic blitt tildelt Scancors postdoktor-stipend ved det amerikanske prestisjeuniversitetet Stanford. Les mer her.

Bosnia-Herzegovina er på mange måter en miniutgave av Balkan, og har opplevd store og dramatiske hendelser gjennom de siste årene.

Bedre kvalitet i høyere utdanning, og en tilnærming til Europa står høyt på den nasjonale og internasjonale agendaen.

Bosnia-Herzegovinas ønske om å bli en del et europeisk fellesskap for høyere utdanning har utløst omfattende reformer ved landets universiteter og høyskoler.

Forsker Dijana Tiplic har i sitt doktorgradsprosjekt ved Handelshøyskolen BI utforsket og analysert organisasjonsendringer ved universitetene i Sarajevo og Tuzla i perioden fra 2000 til 2006.

Bosnia-Herzegovina er et svært godt laboratorium for forskere som ønsker å studere endring i ustabile og turbulente tider.

Drivkraft i kunnskapssamfunnet

Universiteter og høyskoler er en sentral drivkraft i kunnskapssamfunnet, og kan bidra positivt til gjenoppbyggingen av et samfunn som går gjennom kriser og dramatikk.

I tillegg til kommunismens fall har globalisering og teknologiske fremskritt bidratt til å presse frem store endringer.

Ifølge Dijana Tiplic er de institusjonelle rammeverkene for de undersøkte universitetene relativt svake. Det har gitt stort spillerom for innflytelsesrike enkeltpersoner til å påvirke organisasjonsendringer i bestemte retninger.

Endringsglede

Tiplic har vært opptatt av å studere hvordan de ulike opnionsdannerne opptrer i endringsprosessene.

Ved begge de studerte universitetene har det kommet inn overveldende mengder av endringsinitiativ og forslag. Tiplic har sett på dynamikken i arbeidet med å forsøke å argumentere for fornuften i de ulike endringsforslagene.

For endringsprosessen har det vært en fordel at universitetenes strategier kjennetegnes av tvetydighet. Det har bidratt til å fremme fornuftige endringer.

- Bygging av interne koalisjoner og eksterne nettverk har vært viktig i arbeidet med å lede organisasjonsendringene, fremholder Tiplic.

Universitetets rolle

Dijana Tiplic kombinerer i sin doktorgradsavhandling to faglige perspektiver: Utdanningsledelse og organisasjonsendring.

Hun er opptatt av at de mange endringene som skjer, ikke skal skje på bekostning av universitetenes kunnskapsbærende rolle i samfunnet.

Ifølge Tiplic viser studien verdien i å studere endringer som en dynamisk prosess.

– Endringsledelse er utsatt for sterk påvirkning fra omgivelsene, konkluderer Tiplic.

Referanse:

Doktorgradsstudent Dijana Tiplic disputerte fredag 6. juni 2008 for doktorgraden ved Handelshøyskolen BI med avhandlingen ”Managing Organizational Change in Institutional Upheaval: Bosnia-Herzegovia`s Higher Education in Transition”. 

Powered by Labrador CMS