Bygger nytt med gamle klosser

Når Lego utvikler sin fremtidige identitet, bruker de minner fra sin fortid som sentrale byggeklosser. Det viser en ny forskningsstudie.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Den internasjonale leketøysprodusenten Lego har gjennom de siste årene vært gjennom alvorlig økonomisk krise, skifte av toppledelse og store forandringer.

Situasjonen har gjort det nødvendig for Lego å endre på og formulere sin organisasjonsidentitet på nytt.

– I arbeidet med å bygge sin fremtidige identitet, bruker Lego sin fortid som et fundament for å skape sin fremtidige identitet, hevder Tor Hernes som er professor II ved Handelshøyskolen BI og professor ved Copenhagen Business School.

Hernes har sammen med professor Majken Schultz ved Copenhagen Business School gjennomført en omfattende studie i Lego-gruppen for å undersøke hvordan organisasjoner vender seg til fortiden for å skape seg en ny fremtid.

Dramatisk periode i Legos historie

Organisasjonsforskerne har sett på to avgjørende perioder i Legos nyere historie.

  1. Ved inngangen til 2000-tallet formulerte Lego sine grunnleggende verdier på nytt.
  2. Noen år senere, i perioden 2005–2007, gikk Lego inn i tenkeboksen for å finne ut hva som skulle være selskapets eksistensberettigelse.

I begge disse periodene gjenskapte selskapet innsikt fra sin fortid, og brukte det som sentrale bygeklosser for å skape seg en ny identitet for fremtiden.

Hernes og Schultz har vært opptatt av å finne svar på hvordan organisasjonens fortid hentes frem, og brukes i utviklingen av ny organisasjonsidentitet.

– Betydningen av fortiden er spesielt fremtredende under markante endringer. Medarbeiderne stiller grunnleggende spørsmål ved organisasjonens identitet og er opptatt av finne svar på hvem vi skal være i fremtiden, fremholder de.

Tre ulike kilder

Tor Hernes er professor II ved handelshøyskolen BI og professor ved Copenhagen Business School.

Ifølge Hernes og Schultz benytter ledere seg av flere ulike kilder til å fremkalle innsikt fra organisasjonens historie.

I tillegg til dokumenter og arkiver, innhentet de Lego-ansatte fortellinger og historier fra tidligere tider. En tredje kilde var også fysiske gjenstander som dokumenterer historien.

De ulike kildene til organisasjonens fortid, kan kombineres på forskjellige måter, og gi et rikt og grundig utgangspunkt for en vellykket utvikling av en ny og fremtidsrettet organisasjonsidentitet.

Referanse:

Schultz, Majken og Tor Hernes (2010): “Powers of the Past: Evoking Organizational Memory in Identity Reconstruction”. Paperet er utvalgt til “Best paper proceedings” ved Academy of Management-konferansen i Montreal i august i 2010.

Powered by Labrador CMS