Mindre hjernekraft i norske filialer
De multinasjonale selskapene satser mindre på kompetanseutvikling i Norge enn i Danmark og Finland, og har også mindre bredde i aktivitetene i sine norske datterselskaper enn i Danmark og Finland.
Det påviser førsteamanuensis Birgitte Grøgaard ved Handelshøyskolen BI i en fersk doktorgradsavhandling.
Grøgaard er førsteamanuensis ved Institutt for strategi og logistikk.
I sitt doktorgradsarbeide har hun gjennomført flere forskningsstudier for å belyse sammenhengene mellom et selskapets overordnede strategi, hvilken rolle datterselskapene spiller og betydningen av hva som skjer i omgivelsene.
Hvilken påvirkning kan eksterne forhold, som for eksempel EU-integrasjonen, ha på den rollen datterselskaper spiller i de enkelte markeder, er utgangspunktet for et av Grøgaards forskningsstudier.
Hva betyr integrasjonen?
Birgitte Grøgaard undersøkte 728 datterselskaper av multinasjonale selskaper i tre land, Norge, Danmark og Finland, for å finne ut hva EU-integrasjonen betyr for datterselskapenes virksomhet i de tre landene.
Danmark, Norge og Finland har en rekke likhetstrekk, og har også det til felles at de ligger i periferien av EU. Forskjellene går på forholdet til den europeiske union (EU).
Danmark lang fartstid som EU-land, Finland er et ferskere medlem mens Norge ikke er medlem av EU.
Strategiforskeren har særlig vært opptatt av å finne svar på følgende spørsmål:
- Hvilke typer aktiviteter utfører datterselskapene i de enkelte land (alt fra rene salgsselskaper, via produksjon til satsing lokalt på forskning og utvikling)?
- I hvilken grad driver selskapet kompetanseutvikling?
Internasjonalisering
Doktorgradsarbeidet viser at de multinasjonale selskapene satser mer på kompetanseutvikling og har større bredde i sine forretningsaktiviteter i EU-landene Danmark og Finland.
- Datterselskapene i Norge har lavere kompetansenivå og mindre bredde i sine aktiviteter enn i Danmark og Finland, konstaterer Birgitte Grøgaard.
I sitt doktorgradsarbeide har Birgitte Grøgaard også vært opptatt av å finne frem til hvilke faktorer det er som driver frem internasjonalisering i ulike bransjer.
Hun har også studert sammenhengen mellom et selskapets overordnede strategi og rollen som selskapets datterselskaper spiller i sine lokale markeder.
Les mer:
Birgitte Grøgaard. Strategy, structure and the environment: Essays on international strategies and subsidiary roles. Doktoravhandling fra Handelshøyskolen BI.