Et portrett i rommet

Unge stjerner i stjernetåka Carina stråler intenst og har formet et hulrom i kosmisk gass og støv. Kanten av hulrommet har form som et portrett.

Hulrommet i stjernetåken Carina fotografert fra et av ESOs observatorier i Chile. Noen mener kanten av hulrommet minner om et portrett av den kvinnelige chilenske poeten Gabriela Mistral i profil. (Foto: ESA)

Stjernetåka Carina kan sees fra den sørlige halvkule, i stjernebildet Kjølen.

Regionen NGC 3324 er i den nordlige utkanten av denne stjernetåka.

Unge, kraftige stjerner sender her ut intens stråling og solvinder som har dannet et hulrom i gass og støv i stjernetåka.

På bildet sees flere av disse unge stjernene.

Portrett

Kanten av hulrommet i stjernetåka kan minne om et ansikt i profil. Noen mener det ligner på den chilenske poeten Gabriela Mistral.

Region NGC 3324 har derfor også fått navnet Gabriela Mistral-tåka.

Gabriela Mistral, som egentlig het Lucila de María del Perpetuo Soccoro Godoy Alcayaga, var den første søramerikaner som fikk nobelprisen i litteratur.

Karmosinrød

NGC 3324 ligger 7500 lysår fra oss.

Fargene på bildet skyldes ultrafiolett stråling fra stjernene som får hydrogen til å gløde med en karakteristisk karmosinrød farge.

Den grønngule fargen i høyre del av bildet skyldes samme prosess i gassforekomster av oksygen.

Bildet er tatt med Wide Field Imager-instrumentet på 2,2 meters-teleskopet ved La Silla-observatoriet. Observatoriet drives av European Southern Observatory (ESO) og ansvaret for teleskopet deles med Max Planck Society.

Se pressemelding fra ESO.