Fant oljemaleri fra 600-tallet

Oljemaleriet ble ikke oppfunnet på 1500-tallet i Europa, slik kunsthistorien sier. Teknikken var i bruk allerede midt på 600-tallet i Afghanistan.

"Detalj fra et maleri i en av hulene. (Foto: National Research Institute for Cultural Properties, Tokyo, Japan)"

- Dette er det tidligste klare eksemplet på oljemalerier i verden, sier Yoko Taniguchi, som ledet forskergruppa.

- Herdende oljer ble tidligere brukt av oldtidens romere og egyptere, men da bare til medisin og kosmetikk, sier hun i en pressemelding fra European Synchrotron Radiation Facility.

Sprengte Buddha-statuer

I 2001 var en sjokkert verden vitne til at Taliban-regimet i Afghanistan sprengte de enorme Buddhaene i Bamiyan-dalen nord for hovedstaden Kabul.

Bak disse statuene finnes det huler som er dekorert med malerier fra 400- til 900-tallet.

"Forskere tar prøver fra veggmaleriene i Bamiyan i Afghanistan. (Foto: National Research Institute for Cultural Properties, Tokyo, Japan)"

Hulene ble også skadet av spreningen, og senere av å bli utsatt for det røffe naturmiljøet. Nå er de imidlertid sentrum for en ny oppdagelse.

Malerier der inne ble nemlig laget med oljemaling, flere hundre år før teknikken, ifølge historie- og kunstbøkene, ble oppfunnet i Europa.

Dette er nå dokumentert av japanske, franske og amerikanske forskere, som har brukt svært avansert teknologi for å analysere prøver hentet fra veggmaleriene.

"Flere av maleriene viser scener med Buddha-figurer i sinoberrødt. (Foto: National Research Institute for Cultural Properties, Tokyo, Japan)"

Analysene ble utført ved European Synchrotron Radiation Facility, og involverte en rekke forskjellige teknikker innen røntgen og spektroskopi.

Oljemaling

Oljemaling lages ved at fargestoffer blandes med en herdende olje – for eksempel linolje.

Forskerne som har undersøkt veggmaleriene i Bamiyan-dalen, har identifisert herdende oljer i noen av prøvene som ble hentet fra hulene.

"(Foto: National Research Institute for Cultural Properties, Tokyo, Japan)"

Disse veggmaleriene ble laget midt på 600-tallet, og viser scener med Buddha-figurer i sinoberrødt (vermilion). Buddhaene sitter med beina i kors blant planteblader og mytiske skapninger.

Forskerne fant at 12 av 50 huler var malt med oljemalingsteknikk, muligens med herdende oljer fra valnøtt eller valmuefrø.

Veggmaleriene ligger i flere tynne lag oppå hverandre, og forskerne har analysert hvert enkelt av disse lagene.

Pigmenter

Resultatene viser at kunstnerne som laget veggmaleriene har brukt en rekke forskjellige pigmenter og herdestoffer.

I tillegg til oljebaserte malingslag, var noen av lagene laget av naturlig harpiks, proteiner, kvae, og i noen tilfeller et kvaelignende lakklag.

"(Foto: National Research Institute for Cultural Properties, Tokyo, Japan)"

Proteinbaserte materialer kan indikere bruk av lim laget av gelatin fra dyr, eller egg. Innimellom de forskjellige pigmentene fant forskerne mye blyhvitt.

Slike blykarbonater ble ofte brukt, fra antikken og helt frem til moderne tid, ikke bare i malerier, men også i kosmetikk for å få et blekt ansikt.

"Et tverrsnitt av en av prøvene, hvor flere lag synes. (Foto: National Research Institute for Cultural Properties, Tokyo, Japan)"

Silkeveien

Maleriene i Bamiyan ble sannsynligvis laget av kunstnere som reiste langs Silkeveien, den gamle handelsruta fra Kina, over ørkenene i Sentral-Asia til Vesten.

- Av politiske årsaker finnes det lite forskning på malerier i Sentral-Asia. Vi var heldige som fikk muligheten gjennom UNESCO, som del av et konserveringsprosjekt for verdensarvstedet Bamiyan, sier Taniguchi.

- Vi fikk studere disse prøvene, og håper at fremtidig forskning kan gi en dypere forståelse av maleteknikkene langs Silkeveien og i Eurasia.

Cotte M. et al; Journal of Analytical Atomic Spectrometry; 2008, 23, DOI: 10.1039/b801358f.

European Synchrotron Radiation Facility: Synchrotron light unveils oil in ancient Buddhist paintings from Bamiyan

Video og flere bilder fra hulene og forskningen er tilgjengelig her.