Forskere foreslår at kreft skyldes endringer i vevet i kroppen, som gjør at kreftceller kan utkonkurrere friske celler. Det er ny måte å oppfatte kreft på. (Illustrasjon: iStockphoto)

Feil i kroppens eget reparasjons-system kan føre til kreft

Hvis du røyker eller drikker mye, blir systemet dårligere.

Hvert år blir over 30 000 nordmenn rammet av kreft. Sykdommen kommer i mange former, og med ulike alvorsgrader. Men i bakgrunnen lurer det alltid en eller flere feil i måten kroppen vår deler opp cellene sine på.

Nå viser en ny studie at noen av disse feilene kan skyldes et system i kroppen vår som egentlig skal hjelpe oss.

Når dette systemet ikke gjør jobben sin fører det til celleendringer, som igjen kan gi oss kreft. Hvis vi soler oss for mye eller drikker tett, blir dette systemet dårligere, ifølge forskerne bak studien, som er publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Cell.

Jaktet på svar i svulstgener

Selv om vi vet mye om hva som gir økt risiko for kreft, er det fortsatt mange ubesvarte spørsmål om hvordan det skjer.

Overdreven soling er for eksempel blitt knyttet til hudkreft i flere tiår. Men selv om det er mange gode teorier om hvordan det ellers så hjelpsomme sollyset skader oss, er ikke forskerne blitt enige om en fasit. Det samme gjelder de fleste krefttyper.

Forskerne så på DNAet til over tusen kreftsvulster. Der jaktet de etter samlinger med mutasjoner som hadde oppstått nært hverandre i det genetiske materialet. Når slike feil er samlet, er det mindre sannsynlig at de er oppstått tilfeldig. Hvis de kan slå fast at mutasjonene ble til samtidig, blir det enda mer sikkert at de skyldes noe annet enn skjebnen.

– Når vi ser etter mutasjoner som har oppstått nær hverandre og på samme tid, kan vi bruke dem til å forstå hva som har skadet DNAet, sier Fran Supek, forsker ved Insitute for Research in Biomedicine i Barcelona, i en pressemelding. Hun er hovedforskeren bak studien.

Forskerne fant tydelige mønstre i disse store samlingene med mutasjoner.

Kroppens eget system kan føre til kreft

De fant ni særegne trekk som gikk igjen i genene til kreftsvulstene. Disse brukte forskerne for å finne ut hvordan svulstene er blitt til. Ett av de mest overraskende funnene, er at mange av mutasjonene skyldes et system som egentlig skal beskytte genene våre fra skade.

Kroppen vår er kompleks og har systemer med ansvar for alt fra å bekjempe uønskede inntrengere til å bryte ned næringsstoffer. Det har også et eget system som skal rette opp i skader på DNAet vårt. Dette reparasjonssystemet er i konstant bruk, siden kroppen vår alltid fornyer cellene sine.

Når systemet gjør feil, kan det føre til mutasjoner. Disse mutasjonene kan i verste fall føre til kreft. Forskerne mener å kunne knytte feilene i dette systemet til svulster som oppstår ved kreft i lever, tarm, mage, spiserør og lunger.

Tilfeldige feil har også mye skyld

Studien tar oss enda ett steg nærmere å forstå hvorfor noen av oss blir rammet av kreft, mens andre slipper unna. For det er mye som har noe å si.

Forskningen tyder på at alt fra valgene vi tar i hverdagen og miljøet rundt oss, helt til den genetiske arven fra våre foreldre, spiller en rolle i om vi får kreft eller ikke.

For noen kan det bare handle om flaks. Tidligere i år skrev forskning.no om en studie fra Johns Hopkins School of Medicine, som mente å kunne vise at helt tilfeldige feil under celledelingen var ansvarlig for mesteparten av mutasjonene som førte til kreft.

– Men 40 prosent av alle krefttilfeller kan forebygges. Vi bør vi fortsatt oppfordre folk til å unngå risikofaktorer, sa professor Bert Vogelstein, en av forskerne bak uflaksstudien.

Alkohol, sol og røyk gjør systemet dårligere

Forskerne bak den nye studien som viser at systemet som skal reparere DNAet vårt kan føre til kreft, er også tydelige på at valgene våre har mye å si. Alkohol er bare noe av det som kan gjøre systemet dårligere og mer utsatt for å gjøre feil.

–  Våre resultater tyder på at når du er utsatt for mange kreftfremkallende stoffer, som for eksempel store mengder med alkohol, så går DNA-reparasjonssystemet fra å være presist til å være mer utsatt for å gjøre feil, sier Ben Lehner, en av de andre forskerne bak studien.

Systemet gjør også flere feil hvis vi røyker eller soler oss for mye, ifølge forskerne.

Fran Supek og Ben Lehner. Clustered Mutation Signatures Reveal that Error-Prone DNA Repair Targets Mutations to Active Genes. Cell, 2017. doi: 10.1016/j.cell.2017.07.003