Lette etter kreftkur - fant grønnere måte å produsere nylon på

Dagens nylonproduksjon bidrar til den globale oppvarmingen. Kreftforskere snublet nærmest over en måte å lage nylon både grønnere og billigere enn i dag.

Nylonstrømpebukser er kanskje det man aller mest forbinder med nylon, men materialet brukes blant annet også i bildeler og møbelstoff. Ifølge Royal Society of Chemistry produseres i dag 5,5 millioner tonn nylon årlig på verdensbasis.

Adipinsyre er et viktig utgangsstoff for fremstillingen av nylon, i tillegg til et mye brukt kjemikalie globalt. Nå fremstilles adipinsyre av fossilt brennstoff, og forurensingen fra dette bidrar til den globale oppvarmingen.

Forskere ved Duke University's Medical Center, som vanligvis leter etter bedre behandlingsmetoder mot kreft, snublet nærmest over et molekyl som gjør det mulig å produsere nylon på en mer miljøvennlig og billigere måte enn i dag.

– I laben vår studerer vi genetiske endringer som får friskt vev til å bli dårlig og utvikle seg til tumorer. Målet med forskningen er å bli i stand til å utvikle bedre behandling mot kreft ved å lære mer om hvordan tumorer utvikler seg.

_____________________