Nytt fra akademia

Ny utstilling ved UiT viser havis i endring

13.2 2017 12:20

dykker-i-polhavet-foto-peter-leopold-norsk-polarinstitutt.jpg

Havisen er ikke bare et levested for en myriade av dyr og alger som lever på og i isen. Den påvirker også livsforholdene for dyr og planter i havet under isen.

På Polarmuseet i Tromsø kan du nå dykke inn i en blå sfære. I utstillinga «Levende is» hører du blant annet lyden av is som bryter og hvalens vakre sang. Lydverket som omgir den visuelle utstillingen er laget av kunstneren Jana Winderen. Hun har vært med på tokt til Arktis for å gjøre lydopptak, og nå deler hun lyder som vi mennesker normalt ikke er i stand til å høre eller som er svært utilgjengelig for oss.

– Man tror det er så stille i Arktis, men det er det altså ikke, sier professor i arktisk og marin biologi ved UiT, Marit Reigstad, som er en av forskerne bak utstillingen.

Om vinteren ligger polarnatta over Polhavet, og isen vokser seg stor og tykk i den kalde og frosne verdenen som omkranser Nordpolen. I sommerhalvåret smelter mye av isen grunnet sollys og varmt vann fra sør.

Endringen fra mye og tykk flerårsis til et tynnere og mer sesongbasert isdekke skyldes i stor grad global oppvarming.

Paul Wassmann og Marit Reigstad er to av forskerne som står bak utstillingen «Levende is» på Polarmuseet i Tromsø. (Foto: Julia Brekmo)

Er du usikker på hvorfor du er så tørr i munnen? Nå har forskere funnet en metode som på sikt kan gjøre det enklere å diagnostisere Sjögrens syndrom.