Nytt fra akademia

Norsk institutt for naturforskning åpner i Bergen

11.1 2017 11:07

nina_bergen.jpg

Dette er NINAs medarbeidere i Bergen. Fra venstre Per Arild Aarrestad, Rakel Blaalid, Joachim Paul Töpper, Geir Systad, Arild Landa.

Norsk institutt for naturforsknings nye avdeling i Bergen ble offisielt åpnet i går. Den nye avdelingen er blitt svært godt mottatt av de biologiske kollegaene i byen.

Forskerne har allerede vært i gang på det nye Bergenskontoret siden tidlig i høst, men det var først i dag at de tok seg tid til å knytte snor og feire etableringen sammen med gode samarbeidspartnere.

NINA Bergen har foreløpig fem ansatte, disse fem arbeider i hovedsak med vegetasjonsøkologi, klimaforskning, kulturlandskap/landbruk, biodiversitet, naturtypekartlegging, sjøfuglovervåking og fjellrev. Leder for den nye avdelingen er forskningssjef Per Arild Aarrestad.

Den formelle åpningen av Bergenskontoret ble markert med et tyvetalls gjester, taler, musikk og ikke minst knyting av snor som et symbolsk alternativ til den mer vanlige snorklippingen.

Viktig for biologiutdanningen

NINA Bergen har opparbeidet god kontakt med faglig ansatte ved Institutt for biolog ved Universitetet i Bergen.

– Et tettere samarbeid med NINA vil bidra at biologiutdanningen blir mer anvendt, og at studentene får en bedre og mer relevant tilbud på forvaltingsretta problemstillinger. Dette er en ønsket utvikling for oss på Institutt for biologi, sier instituttleder Ørjan Totland.

– Vi er blitt tatt veldig godt imot både av Universitetet i Bergen, forskningsinstituttet NIBIO og konsulentbyrået Rådgivende Biologer. Det lover godt for det videre samarbeidet, sier forskningssjef Per Arild Aarrestad.

I første omgang er NINA en liten avdeling med fem personer med kompetanse i hovedsak innen terrestriske problemstillinger. Ambisjonen på litt lenger sikt er også å bygge opp et akvatisk fagmiljø.

Mange demente har lite muskler, mindre bevegelighet og dårlig kondisjon. Forskere etterlyser tilrettelagte treningsprogram.

Verden spiser mer og mer sushi. Bare i Norge er forbruket tredoblet på ti år. Men den største delikatessen er i fare.

Synet på barn, lek og læring varierer sterkt mellom ulike land i Europa. Dette påvirker hverdagen til de ansatte i norske barnehager.

Høgskulen på Vestlandet

Ein ny studie tyder på at du faktisk kan velja å oversjå dei skrikande musklane dine.

Verdensledere er konstant urolig for hva Trump skulle komme til å buse ut med på Twitter. Hva kan de politiske konsekvensene bli? Og vil Twitter overleve Trump?

I NRKs Anno får vi blant annet se hvordan folk forsvarte Norge på 1500-tallet. Da hadde alle våpenføre menn plikt til å holde våpen og stille opp i leidangen dersom de ble utkommandert.

Kronikk:

– Vi forventer at antall terrorangrep i Europa vil holde seg der de er eller kanskje øke litt, sa sjef for Etterretningstjenesten, Morten Haga Lunde, til NRK. Men hvorfor angriper IS egentlig europeiske mål?

Alkohol dreper og skader og gir oss skallebank. Hvorfor er menneskets historie likevel full av fyll?

Energi fra trær og planter skal på sikt erstatte oljen. Men å hente ut godsakene fra gran og furu er en omstendelig prosess. Nå finner forskere svar hos brunråtesoppen.

Nedfryst i flytende nitrogen kan viktige planter og digitale data overleve i hundrevis av år.