Nytt fra akademia

Norsk institutt for naturforskning åpner i Bergen

11.1 2017 11:07

nina_bergen.jpg

Dette er NINAs medarbeidere i Bergen. Fra venstre Per Arild Aarrestad, Rakel Blaalid, Joachim Paul Töpper, Geir Systad, Arild Landa.

Norsk institutt for naturforsknings nye avdeling i Bergen ble offisielt åpnet i går. Den nye avdelingen er blitt svært godt mottatt av de biologiske kollegaene i byen.

Forskerne har allerede vært i gang på det nye Bergenskontoret siden tidlig i høst, men det var først i dag at de tok seg tid til å knytte snor og feire etableringen sammen med gode samarbeidspartnere.

NINA Bergen har foreløpig fem ansatte, disse fem arbeider i hovedsak med vegetasjonsøkologi, klimaforskning, kulturlandskap/landbruk, biodiversitet, naturtypekartlegging, sjøfuglovervåking og fjellrev. Leder for den nye avdelingen er forskningssjef Per Arild Aarrestad.

Den formelle åpningen av Bergenskontoret ble markert med et tyvetalls gjester, taler, musikk og ikke minst knyting av snor som et symbolsk alternativ til den mer vanlige snorklippingen.

Viktig for biologiutdanningen

NINA Bergen har opparbeidet god kontakt med faglig ansatte ved Institutt for biolog ved Universitetet i Bergen.

– Et tettere samarbeid med NINA vil bidra at biologiutdanningen blir mer anvendt, og at studentene får en bedre og mer relevant tilbud på forvaltingsretta problemstillinger. Dette er en ønsket utvikling for oss på Institutt for biologi, sier instituttleder Ørjan Totland.

– Vi er blitt tatt veldig godt imot både av Universitetet i Bergen, forskningsinstituttet NIBIO og konsulentbyrået Rådgivende Biologer. Det lover godt for det videre samarbeidet, sier forskningssjef Per Arild Aarrestad.

I første omgang er NINA en liten avdeling med fem personer med kompetanse i hovedsak innen terrestriske problemstillinger. Ambisjonen på litt lenger sikt er også å bygge opp et akvatisk fagmiljø.

Et godt forhold mellom lærere og elever er viktig for å forhindre mobbing. Men gode venner er enda viktigere.

Lærere og bibliotekarer må samarbeide om å skape leseglede, mener forskere.

Norsk forsker forklarer hvorfor Marine Le Pen har blitt så populær blant det franske folk.

– De trenger å vite at de fremdeles er elsket og regnet med, også slik de er nå, sier forsker.

Nasjonal kompetansetjeneste for kvinnehelse

Etter overgangsalderen lever kvinner som skiller seg et sunnere liv enn de som blir i ekteskapet sitt.

Kinas økonomiske vekst har utelukkende vært til fordel for Norge, hevder flere eksperter på området. Nå viser en ny studie at lavt utdannede arbeidere taper på handel med Kina.

På tross av tidligere rapporter så er tilstanden i den svenske reindriften bedre enn forventet – det er få tegn på en kollaps eller krise i den svenske reindrifta, viser ny studie.