Nytt fra akademia

Norsk geolog hedret med pris

10.1 2017 09:15

ellen_sigmond_janka_rom.jpg

Ellen M. O. Sigmond fra Trondheim mottar prisen av presidenten i Norsk Geologisk Forening, Janka Rom.

Ellen M. O. Sigmond (80) er hedret med den høythengende Brøgger-prisen. Nestoren i norsk berggrunnsgeologi mottok prisen på Vinterkonferanse i regi av Norsk Geologisk Forening i Oslo mandag 9. januar 2017.

Brøggerprisen er NGFs Hederspris, oppkalt etter professor Waldemar Christofer Brøgger, en av Norges fremste geologer og samfunnsbyggere. Prisen er en æresbevisning til en geolog som “på en unik måte har bidratt til forståelsen av norsk geologi eller geovitenskap generelt”.

– Jeg nyter å se et godt geologisk kart. Det er avstressende og kontemplativt. Kartet gir forskjellig innsikt; på avstand gir det en helhetlig oversikt over terrenget, tett på kan jeg gå helt inn i de geologiske detaljene. Se her hvordan de forskjellige fargene speiler bergartene, det er nesten som kunst! sier veteranen ved Norges geologiske undersøkelse (NGU) i Trondheim.

Sigmond er den første kvinnen som har mottatt denne hedersbevisningen. Fra før har sju menn fått Brøgger-prisen. Sigmond har drevet med feltarbeid i 58 år, gitt ut en mengde kart, og det er fremdeles mye geologi som skal nedtegnes og utgis.

Hun har trålet fjell og vidder på langs og på tvers. Hun kjenner Hardangervidda, Gudbrandsdalen og Setesdalsheiene bedre enn de fleste. Hun har besøkt fjellområder hvor ingen har vært før henne, gjerne på hesteryggen.

Hun har også gitt ut «Norsk Geologisk Ordbok» sammen med Inge Bryhni og Knut Jorde.

Brøgger-prisen er en plakett med Norges geologi i stein.

Laboratoriemus som blir plukket opp etter halen, blir redde og klarer ikke jobben sin. Forskere tror de har funnet en løsning på problemet.

Bak den uskyldige betegnelsen wavelets – små bølger – skjuler det seg komplisert matematikk som kan anvendes på en rekke områder. Den franske matematikeren Yves Meyer får Abelprisen 2017.