Nytt fra akademia

Norsk geolog hedret med pris

10.1 2017 09:15

ellen_sigmond_janka_rom.jpg

Ellen M. O. Sigmond fra Trondheim mottar prisen av presidenten i Norsk Geologisk Forening, Janka Rom.

Ellen M. O. Sigmond (80) er hedret med den høythengende Brøgger-prisen. Nestoren i norsk berggrunnsgeologi mottok prisen på Vinterkonferanse i regi av Norsk Geologisk Forening i Oslo mandag 9. januar 2017.

Brøggerprisen er NGFs Hederspris, oppkalt etter professor Waldemar Christofer Brøgger, en av Norges fremste geologer og samfunnsbyggere. Prisen er en æresbevisning til en geolog som “på en unik måte har bidratt til forståelsen av norsk geologi eller geovitenskap generelt”.

– Jeg nyter å se et godt geologisk kart. Det er avstressende og kontemplativt. Kartet gir forskjellig innsikt; på avstand gir det en helhetlig oversikt over terrenget, tett på kan jeg gå helt inn i de geologiske detaljene. Se her hvordan de forskjellige fargene speiler bergartene, det er nesten som kunst! sier veteranen ved Norges geologiske undersøkelse (NGU) i Trondheim.

Sigmond er den første kvinnen som har mottatt denne hedersbevisningen. Fra før har sju menn fått Brøgger-prisen. Sigmond har drevet med feltarbeid i 58 år, gitt ut en mengde kart, og det er fremdeles mye geologi som skal nedtegnes og utgis.

Hun har trålet fjell og vidder på langs og på tvers. Hun kjenner Hardangervidda, Gudbrandsdalen og Setesdalsheiene bedre enn de fleste. Hun har besøkt fjellområder hvor ingen har vært før henne, gjerne på hesteryggen.

Hun har også gitt ut «Norsk Geologisk Ordbok» sammen med Inge Bryhni og Knut Jorde.

Brøgger-prisen er en plakett med Norges geologi i stein.

Mange demente har lite muskler, mindre bevegelighet og dårlig kondisjon. Forskere etterlyser tilrettelagte treningsprogram.

Verden spiser mer og mer sushi. Bare i Norge er forbruket tredoblet på ti år. Men den største delikatessen er i fare.

Synet på barn, lek og læring varierer sterkt mellom ulike land i Europa. Dette påvirker hverdagen til de ansatte i norske barnehager.

Høgskulen på Vestlandet

Ein ny studie tyder på at du faktisk kan velja å oversjå dei skrikande musklane dine.

Verdensledere er konstant urolig for hva Trump skulle komme til å buse ut med på Twitter. Hva kan de politiske konsekvensene bli? Og vil Twitter overleve Trump?

I NRKs Anno får vi blant annet se hvordan folk forsvarte Norge på 1500-tallet. Da hadde alle våpenføre menn plikt til å holde våpen og stille opp i leidangen dersom de ble utkommandert.

Kronikk:

– Vi forventer at antall terrorangrep i Europa vil holde seg der de er eller kanskje øke litt, sa sjef for Etterretningstjenesten, Morten Haga Lunde, til NRK. Men hvorfor angriper IS egentlig europeiske mål?

Alkohol dreper og skader og gir oss skallebank. Hvorfor er menneskets historie likevel full av fyll?

De er norske, de er internasjonale superstjerner, de er ingeniører – og stort sett ukjente i hjemlandet. Hvorfor?

Juksdømte Paolo Macchiarini er anmeldt for å ha brukt falskt grunnlag da han søkte om tillatelse til å utføre strupe-transplantasjoner i Russland. En russisk kvinne døde etter operasjonen.