Nytt fra akademia

Norsk geolog hedret med pris

10.1 2017 09:15

ellen_sigmond_janka_rom.jpg

Ellen M. O. Sigmond fra Trondheim mottar prisen av presidenten i Norsk Geologisk Forening, Janka Rom.

Ellen M. O. Sigmond (80) er hedret med den høythengende Brøgger-prisen. Nestoren i norsk berggrunnsgeologi mottok prisen på Vinterkonferanse i regi av Norsk Geologisk Forening i Oslo mandag 9. januar 2017.

Brøggerprisen er NGFs Hederspris, oppkalt etter professor Waldemar Christofer Brøgger, en av Norges fremste geologer og samfunnsbyggere. Prisen er en æresbevisning til en geolog som “på en unik måte har bidratt til forståelsen av norsk geologi eller geovitenskap generelt”.

– Jeg nyter å se et godt geologisk kart. Det er avstressende og kontemplativt. Kartet gir forskjellig innsikt; på avstand gir det en helhetlig oversikt over terrenget, tett på kan jeg gå helt inn i de geologiske detaljene. Se her hvordan de forskjellige fargene speiler bergartene, det er nesten som kunst! sier veteranen ved Norges geologiske undersøkelse (NGU) i Trondheim.

Sigmond er den første kvinnen som har mottatt denne hedersbevisningen. Fra før har sju menn fått Brøgger-prisen. Sigmond har drevet med feltarbeid i 58 år, gitt ut en mengde kart, og det er fremdeles mye geologi som skal nedtegnes og utgis.

Hun har trålet fjell og vidder på langs og på tvers. Hun kjenner Hardangervidda, Gudbrandsdalen og Setesdalsheiene bedre enn de fleste. Hun har besøkt fjellområder hvor ingen har vært før henne, gjerne på hesteryggen.

Hun har også gitt ut «Norsk Geologisk Ordbok» sammen med Inge Bryhni og Knut Jorde.

Brøgger-prisen er en plakett med Norges geologi i stein.

Et godt forhold mellom lærere og elever er viktig for å forhindre mobbing. Men gode venner er enda viktigere.

Lærere og bibliotekarer må samarbeide om å skape leseglede, mener forskere.

Norsk forsker forklarer hvorfor Marine Le Pen har blitt så populær blant det franske folk.

– De trenger å vite at de fremdeles er elsket og regnet med, også slik de er nå, sier forsker.

Nasjonal kompetansetjeneste for kvinnehelse

Etter overgangsalderen lever kvinner som skiller seg et sunnere liv enn de som blir i ekteskapet sitt.

Kinas økonomiske vekst har utelukkende vært til fordel for Norge, hevder flere eksperter på området. Nå viser en ny studie at lavt utdannede arbeidere taper på handel med Kina.

Internasjonalt orienterte institutter kommer svært godt ut, mens de regionale publiserer minst vitenskapelig. Det viser en evaluering av de 22 samfunnsvitenskapelige forskningsinstituttene i Norge.

Er det arv eller miljø som former hvem vi er som mennesker? For å finne ut det, ser forskerne på tvillinger.