Thomas Küntziger og Fernanda Petersen er svært fornøyde med tildelingen fra NFR. (Foto: Margit Selsjord, OD / UiO)

Millioner til forskning på antibiotikaresistens

Professor Fernanda Petersens forskergruppe ved Institutt for oral biologi (IOB) er nettopp tildelt åtte millioner kroner fra Forskningsrådet for å forske på antibiotikaresistens hos premature barn.

Hvert år dør tusenvis av for tidlig fødte barn av infeksjoner som ikke lenger kan behandles med antibiotika, på grunn av resistens. Professor Fernanda Petersen og kollegaene hennes skal prøve å finne ut av hvordan de kan beskytte disse premature bedre mot infeksjoner som er resistente.

– Vi jubler virkelig over denne tildelingen! Det betyr mye for forskningsfeltet og for en svært sårbar pasientgruppe, forteller Petersen.

I tillegg til de åtte millionene fra Norges forskningsråd, har prosjektet fått tilsvarende tildeling fra indiske forskningsmyndigheter. Prosjektet er et samarbeid mellom forskere ved en nyfødt-intensivklinikk i New Dehli i India, Oslo Universitetssykehus, Folkehelseinstituttet og Universitetet i Oslo. Deltakere fra Institutt for oral biologi ved UiO er Petersen, som er prosjektleder, i tillegg til førsteamanuensis Thomas Küntziger.

– For tidlig fødte barn er utsatt for infeksjoner og trenger ofte livreddende behandling med antibiotika, forteller Petersen.

Forskerne skal følge hvordan bakteriefloraen i luftveiene og i tarmen endrer seg hos barna mens de behandles med antibiotika og i tiden etter slik behandling.