Bedømmelseskomiteen besto av (fra venstre) førsteamanuensis Liv Torunn Eik (HSN), professor Vebjørg Tingstad (NTNU) og lektor Thomas Gitz-Johansen (Roskilde Universitet) poserer sammen med Nordømme og dekan ved Fakultet for humaniora og utdanningsvitenskap, Kristin Barstad. (Foto: privat)

Første disputas fra PEDRES

Den aller første doktorgradsavhandlingen fra doktorgradsutdanningen i pedagogiske ressurser og læreprosesser (PEDRES), ved Høgskolen i Sørøst-Norge ble forsvart 25. januar.

Doktorgradsutdanningen omfatter barnehage, skole og høyere utdanning. Det var førstelektor Solveig Irene Nordtømme som forsvarte sin avhandling På vei mot en rom(s)lig pedagogikk. En fortolkende studie av barns lekeerfaringer med rom og materialitet.

– Nordtømme retter søkelyset mot to aspekter ved utdanningsfeltet som lenge har vært sterkt underrepresentert i fagdiskusjonene: leken som en egen, sentral kategori samt feltet rom og materialitet. Samtidig er det gøy at den første avhandlingen som legges fram er rettet mot barnehagefeltet, som har langt mindre tradisjoner innen vitenskap og forskning enn skolefeltet, sier professor Thomas Moser, som leder programstyret for PEDRES.

Powered by Labrador CMS