Nytt fra akademia

Elektroakustisk komposisjon på Norges musikkhøgskole

3.1 2017 10:28

natasha_barrett_1_web2000.jpg

Natasha Barrett har klassisk gitar som hovedinstrument og cello som biinstrument.

Den internasjonalt anerkjente komponisten Natasha Barrett skal bygge opp et komposisjonsfag som i mangt skiller seg fra tradisjonell komposisjon.

– Helt siden jeg var liten har jeg ønsket å lage musikk, sier Natasha Barrett, som vokste opp i Gloucestershire i Vest-England, studerte musikk i Birmingham og tok en doktorgrad i elektroakustisk musikk i London før hun bosatte seg i Norge i 1999.

Hun har mottatt en lang rekke priser for musikken sin, blant annet Nordisk råds musikkpris (2006) og Edvard-prisen (2004). Hun har også mottatt priser fra Tyskland, Frankrike, Italia, Østerrike, Tsjekkia, Spania og Brasil. De to siste årene har hun vært tilknyttet Universitetet i Oslo som forsker ved Institutt for musikkvitenskap, der hun har arbeidet med lydens bevegelse og vår oppfattelse av den i 3D-landskap.

Barrett  skal bygge opp et fag som vil omfatte alle typer elektroakustisk musikk, også visse aspekter av sound art og installasjonskunst, der komposisjon er det primære element i verket. Hun skal ha kurs i analyse av elektroakustisk musikk, for å trene komponister i hvordan de kan lytte og analysere eksisterende verk, og i musikkhistorie. Men programmering blir ikke en del av studiet, sier Barrett

– Jeg ser ikke programmering som en vesentlig side ved det å komponere elektroakustisk musikk. Du kan bruke programmererkunnskap til å løse et problem, men det er mange måter å løse et problem på.