"E-tjenester" - en drivkraft i bygdene

Tre Numedalskommuner sparer penger ved å tilby effektiv elektronisk tilgang til offentlige tjenester. Men de oppnår også en positiv utvikling av reiseliv og annet næringsliv i bygdene, fordi hytteeiere og andre fritidsboere opplever et "elektronisk" Numedal som et mer attraktivt område for ferie og fritid.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

I Numedal har kommunene Flesberg, Rollag og Nore-Uvdal gått sammen om å bruke bredbånd til å etablere et felles, samordnet og selvbetjent elektronisk torg, det såkalte e-servicetorget.

Ved å etablere et slikt felles torg viser kommunene hvordan moderne teknologi kan brukes til å bøte på offentlig fattigdom i distrikts-Norge.

Prosjektet i Numedal inngår som et av sju såkalte fyrtårnsprosjekter i sammenheng med forskningsprogrammet Høykom, et program som gir tilskudd til prosjekter for høyhastighetskommunikasjon, i regi av Norges forskningsråd.

-Vi kan fastslå at Numedalskommunene har vært i forkant og vist vei for andre, sier prosjektleder Hans Henrik Thune.

Får mer penger

Både Flesberg, Rollag og Nore-Uvdal frigjør midler på trange budsjetter ved å løse kommunale oppgaver i fellesskap.

"Fornøyde foregangsmenn. Prosjektleder for e-servicetorget i Numedal, Hans Henrik Thune (i midten), og rådmennene Frank Pedersen (t.v.) og Jon Gjæver Pedersen i henholdsvis Rollag og Flesberg"

-Vi sparer penger og moderniserer tre kommuner som hver for seg har begrensede ressurser, fastslår rådmann i Flesberg, Jon Gjæver Pedersen, og hans kollega i Rollag, Frank Pedersen. De offentlige økonomifunksjonene i kommunene er etablert som en felles enhet, organisert gjennom elektronisk samarbeid over kommunegrensene.

-Vi har redusert lønnskostnadene med 15 prosent, og vil effektivisere rutinene ute i kommuneorganisasjonene med en mulig gevinst på 3,5 millioner kroner, sier Rollags rådmann Frank Pedersen.

Hyttegjester viktige

Det er 6500 fastboende og 8500 hytteeiere i Numedal. I feriesesongene firedobles folketallet i de tre små kommunene, som kan ha opptil 20 000 - 25 000 beboere i deler av vinterhalvåret.

-Å tilrettelegge bredbåndstjenester for fritidsbeboere er viktig for å gjøre Numedal attraktiv som ferie- og fritidsområde, sier prosjektleder Hans Henrik Thune.

-Hytteeierene driver gjennom sine etterspørsel etter elektronisk tilgang til offentlige tjenester fram nye muligheter, både for reiselivsnæringen og annen næringsvirksomhet, fastboende innbyggere og den lokale offentlige forvaltningen, sier Thune.

Godt næringsvett

Øverst i Nore-Uvdal kommune driver Guri og Reino Skjøtskift Torsetlia Fjellstue og Hyttegrend. Reino sier at bredbånd blir avgjørende for å overleve i reiselivsnæringen i distriktene.

"E-motorvei til fjells. Ekteparet Guri og Reino Skjøtskift yter tjenester til både reiselivsbedriftens egne gjester og hytteeiere i området."

-Vi er meget tilfreds med at Numedalskommunene går foran på dette området. De nye kravene til infrastruktur har avgjørende betydning lokalt, i like stor grad som veibygging i sin tid hadde, og vil komme til å bety mye for reiselivet nasjonalt, fastslår ekteparet i Torsetlia.

-Hurtig tilgang til elektroniske tjenester via bredbånd er blant annet nøkkelen i våre booking- og bestillingssystemer. Er vi ikke på banen, taper vi fort i konkurransen. Elektronisk basert infrastruktur er en forutsetning for at vi skal kunne markedsføre våre tilbud, tilby våre gjester det de etterspør, og tilrettelegge for hytteeiere i området. Det gjelder like mye som at vi kan koble oss til offentlige vann- og avløpsystemer.

Samtidig som den nye teknologien er mere effektiv konstaterer Skjøtskift at den også sparer reiselivsbedriften for kostnader, for eksempel til oppkobling og drift av ISDN og bredbånd.

Større aktivitet

Uten tilgang til høyhastighetskommunikasjon mener Skjøtskift at han både som næringsdrivende og innbygger vil kunne bli en flaskehals i det offentliges egen saksbehandling og brukerkontakt.

-Vi merker også tydelig hvordan etterspørselen etter elektroniske tjenester har hatt et kraftig oppsving de siste årene. For mange blir det avgjørende at det er tilgang på de samme tjenester som gjestene har hjemme og på kontoret.

- E-tjenestene gjør rett og slett at alle kategorier besøkende trives bedre, oppholder seg her mer og finner Numedal mer attraktiv enn før, sier driverne på Torsetlia fjellstue, Guro og Reino Skjøtskift.

-Både for oss i reiselivet og i andre bygdenæringer slår dette ut i økt aktivitet og større etterspørsel etter produkter og tjenester.

Viser vei til framtidas offentlige tjenester

Både kommunalt ansatte saksbehandlere og innbyggerne i Numedalsbygdene bruker allerede “chatte”-kanaler, epost og video for å kommunisere. Stadig flere av de kommunale instansene og tjenestene er tilgjengelige på e-torget, på tvers av forvaltningsnivå. Hver bruker får også sin personlige nettside med informasjon om seg selv og aktuelle e-tjenester.

Å ta i bruk den nye teknologien innebærer også anledning til å gi bedre innsyn offentlig forvaltning og bidra til å videreutvikle demokratiet. Det skjer for eksempel ved at alle kommunestyrer videooverføres via Internett, og at det i tillegg er mulig for innbygger å gå rett på enkeltsaker som interesserer i etterkant via eget videoarkiv.

-Utfordringen er å kunne tilby samtlige offentlige tjenester gjennom en og samme portal. Vi ønsker gjenbruk av data på tvers av forvaltningsnivåene, uten at brukerne må identifisere seg mer enn en gang for å få tilgang på tjenestene, og uten å måtte oppsøke de ulike instansene direkte, sier prosjektleder Hans Henrik Thune.

Integreringen av lokale tjenestetilbud med de statens tjenester og registre stiller strenge krav til felles sikkerhetsløsninger og nye felles plattformer for de elektroniske tjenestene. En egen sikkerhetsportal for dette er under utvikling i Brønnøysund. Kommunenes Sentralforbund (KS) driver parallelt et prosjekt for integrasjon av lokale og sentrale offentlige e-tjenester.

Det kommunale prosjektet eServicetorget i Numedal inngår i første omgang i et samarbeid med de tre statlige etatene norge.no, Husbanken og Vegdirektoratet om framtidas elektroniske tjenestetilbud.

Les mer om Høykomprosjektet

Les mer på Numedalsnett

Powered by Labrador CMS