NTNU, Universitetet i Oslo og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet skal i 2017 begynne å fjerne investeringer fra fond knyttet til fossil energi. (Foto: Eirik Refsdal/CC BY 2.0)

Universiteter skal investere grønnere

Fra neste år begynner norske universiteter å fjerne investeringer fra fond som er knyttet til fossil energi.

30.11 2016 13:15

I 2017 vil Universitetet i Oslo (UiO), NTNU og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) å fjerne olje, kull og gass fra sine investeringer til grønnere alternativer, melder NRK.

I følge Framtiden i våre henders beregninger vil utsalget være på 183 millioner kroner.

– Universiteter er noe av det mest bærekraftige vi har i et demokratisk samfunn. Da må det være en likhet med midlene som kommer til universitet og midlene vi representerer, sier Hans Jørgen Stang, direktør i Forvaltningsstiftelsen for fond og legater, UNIFOR, til NRK.

Målet er helt fossilfrie investeringer innen fem år. Framtiden i våre hender sier dette er en merkedag i miljøhistorien.

– Det viktigste er at Norges fremste kunnskapsinstitusjoner nå sender et glassklart signal om at de tar ansvar for miljøet, sier Christoffer R. Klyve, konstituert leder i Framtiden i våre hender.

UNIFOR har en forvaltningskapital på om lag to milliarder kroner og forvalter penger som går til forskning. De ser på det som en strategisk beslutning å trekke ut alle de investeringene som er med på å skade miljøet på lang sikt.

Selskapet kan skyve svakstilte ut av utleiemarkedet, men også skape nye turistmål. Nå skal forskere finne ut hvilke konsekvenser Airbnb får i Norge.

NIFES

Dette er den første store studien som samanliknar den laksearten vi har i norsk natur med norsk oppdrettslaks.

Færre enn én av ti nordiske ledere vil stole på råd fra intelligente maskiner i viktige beslutninger. De er verdens mest skeptiske i synet på kunstig intelligens.

Én av de viktigste metodene er å la naturen gjøre så mye som mulig av jobben selv, forteller forskere fra NIVA.

Enkle grep kan føre til markante livsstilsendringer og få folk til å leve sunnere, ifølge dansk forskning.