Nok en Nobelpris til Kornbergfamilien

Den amerikanske forskeren Roger D. Kornberg får årets nobelpris i kjemi. Faren Arthur fikk medisinprisen for 47 år siden.

Den 59 år gamle Roger D. Kornberg får prisen for sine studier av «hvordan informasjon som er lagret i genene blir kopiert og deretter overført til de delene av cellene som produserer proteiner», heter det i det svenske Vetenskapsakademiens begrunnelse.

Kornberg arbeider ved Stanford University i California, og han mottar 10 millioner svenske kroner i prispenger. Beslutningen ble kunngjort i Stockholm onsdag.

Livsviktig

Kopieringen av arvemasse er livsnødvendig. Hvis den opphører, går ikke informasjonen ut i kroppen og i løpet av få dager vil organismen dø, fordi bestanddelene ikke blir fornyet.

Det er dette som skjer når man for eksempel blir forgiftet av fluesopp. Soppen har en gift som stanser kopieringen av arvemasse.

Forståelsen av hvordan kopieringen foregår har grunnleggende medisinsk betydning og forstyrrelser i denne prosessen er viktig ved en rekke sykdommer, som kreft, hjertesykdom og ulike betennelser, heter det videre i begrunnelsen.

Samme fagfelt

Forskerfamilien fra USA får dermed for annen gang en nobelpris for fremragende forskning. I 1959 gikk nobelprisen i medisin til faren til årets prisvinner, Arthur Kornberg.

Også faren forsket på overføring av genetisk informasjon, og den da tolv år gamle Roger var med da faren reiste til Stockholm for å motta prisen.

(©NTB)