Du grønne, glitrende bulk, goddag

Du er stresset, sur og ond. Ha en riktig god førjulstid i trafikken!
10.12 2013 05:00


Du kan regne med å se flere slike de siste dagene før jul, og enda flere småbulker på parkeringsplassene.

Regner du med å få et gavekort på karosseriverksted i julegave? Hvis ikke, så bør du skru av musikken, legge vekk mobilen og konsentrere deg om å kjøre.

Midt i denne glade førjulstid er medtrafikantene dine stressede og onde.

Flere ulykker

Nesten en tredjedel av alle sjåfører sier at de blir mer aggressive på veien når julestresset tar overhånd.

Ifølge nye studier fra USA er tallet på trafikkulykker ekstra høyt de siste dagene før jul, i takt med at desperate julegavekjøpere må kjøre mer enn den daglige jobbturen.

– Julestress, presset ved å måtte finne gaver, det å måtte reise rundt for å lete etter dem – slike ting har en tendes til å distrahere sjåfører, sier David Brown.

Han er professor ved University of Alabama, og har studert høytidstrafikken.

– Tankene deres er et helt annet sted, og plutselig svinger de ut i veien foran noen.

Han mener det er spenning og distraksjon som står bak det en ny rapport fra forsikringsselskapet State Farm viser: 32 prosent av sjåførene blir oftere aggressive i julen.

Årets verste


David Brown spår at fredag 20. desember blir den verste dagen i trafikken i år.

David Brown har analysert data om bilulykker gjennom ti år i Alabama.

Resultatene er egnet til å sette en stor, rød ring rundt julen. Da er det 18 prosent flere ulykker enn i amerikanernes travleste reisehelg – Thanksgiving i slutten av november – og 27 prosent flere enn i nyttårshelgen.

Forsikringsdata viser at kravene etter kollisjoner øker med nesten 20 prosent i desember.

– Dessuten er det nok mange småbulker som ikke rapporteres inn, konstaterer Brown.

Det er dagene før julefreden senker seg, som er de farlige i trafikken. Når feiringen først er igang, går det utmerket å kjøre bil. I USA vil det først og fremst si første juledag, siden det er da den store feiringen skjer:

– Ingen er ute på veiene. Det er en veldig sikker dag. Julaften, når butikkene stenger tidlig, er heller ikke like ille, sier Brown.

Køer sparer liv

Han spår at den verste trafikkdagen i år blir fredag 20. desember.

– Da har du de handlende, pendlerne og alle som skal reise bort i helgen. Dagene fra fredag til lille julaften blir de dårlige dagene, sier han.

Trafikken og ulykkestallene varierer nemlig fra år til år, alt etter hvilken ukedag juledagen faller på.

Hvis det blir køer og vanskelig å komme frem ved kjøpesentrene, gir det resultater på både godt og vondt. Mest på godt: Står trafikken stille, så sparer vi mange liv. Men samtidig blir mange enda surere og sintere enn de allerede er, konstaterer David Brown.

86 prosent verre i Norge

Mens han bygger tallene sine på ulykker fra stort sett snøløse Alabama, sliter den norske juletrafikken ofte med vinterføre i tillegg.

Den norske forsikringsbransjen forteller også om bulketopp på dagene før jul.

I 2011 var det 86 prosent flere småskader 21. desember enn på en gjennomsnittlig dag; i 2009 fikk forsikringsselskapene melding om 76 prosent flere ryggeulykker og påkjørsler av parkerte biler 22. desember enn på en gjennomsnittsdag, viser tall fra Finansnæringens Fellesorganisasjon (FNO).

Første juledag, derimot, sørger ofte for årets bunnotering.

Småskadene skjer ofte i trange parkeringshus, eller på overfylte parkeringsplasser med bilen full av gaver og julemat.

– Da sneier mange av oss borti en betongsøyle eller skraper opp bilen ved siden av, før vi omsider får kjørt hjem, sier kommunikasjonssjef Stine Neverdal i FNO.

Rådet hennes er enkelt: – Stress ned når du kjører bil, så unngår du bulk.

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Annonse