- Overdrevne pirat-tall

Forskerne har studert omfanget av ulovlig nedlasting av dataspill. Omfanget er mindre enn man har trodd, hevder de.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

(Illustrasjonsfoto: www.colourbox.no)

BitTorrent

BitTorrent er en såkalt peer-to-peer-tjeneste. Det spesielle er at man ikke laster ned hele filen fra en enkelt bruker, men at man i stedet henter masse små biter av filen fra mange andre brukere samtidig.

BitTorrent er et av de mest populære stedene å hente og dele dataspill, musikk, filmer og tv-programmer, og ifølge firmaet bak står BitTorrent for 40 prosent av all trafikk på internett.

I årevis har nedlastningspiratene ved et par enkle klikk kunnet få tak i allverdens dataspill uten å betale en krone.

Spillprodusentene og ordensmakten har ikke klart å bekjempe piratvirksomheten – faktisk har de stort sett bare kunnet gjette på hvor mange spill som blir utvekslet ulovlig i nettets mørke avkroker.

Men nå har danske forskere begynt å overvåke piratenes yndlingsfarvann, fildelingsnettverket BitTorrent, og den første rapporten deres tyder på at omfanget er langt mindre enn man har trodd.

- Ikke mange troverdige tall

Den amerikanske bransjeorganisasjonen Entertainment Software Association (ESA) var i 2009 ute med tall som de danske forskerne mener er minst to–tre ganger for høye.

– Ett av problemene med piratvirksomheten er at det blir brukt så mye krefter på det, men det finnes ikke særlig mange troverdige tall eller virkelig kunnskap om hvorfor det i det hele tatt finner sted.

Det sier Anders Drachen fra Institut for Kommunikation på Aalborg universitet.

290 millioner spill i året

Ved konferansen Mindtrek i Finland presenterter han den første uavhengige og offentlig tilgjengelige undersøkelsen av omfanget av ulovlige nedlasting av dataspill.

Undersøkelsen er utført sammen med kollegene Robert Veitch og Ioanna Constantiou fra Copenhagen Business School samt Kevin Bauer fra University of Waterloo i Canada.

Forskerne har fulgt alle spillene som utkom fra november 2010 til og med januar 2011. I alt 127 av de spillene, til PC eller konsoller, kunne lastes ulovlig via fildelingsnettverket BitTorrent.

Ifølge forskernes målinger forsøkte pirater å laste ned de nye spillene i alt 12,7 millioner ganger i løpet av de tre månedene.

Dette blir 290 millioner ganger i året, hvis man regner med at det utgis 1000 spill i den perioden, sier forskerne. De forteller at piratene kom fra over 200 forskjellige land og områder, og de ti mest populære spillene sto for 42 prosent av aktiviteten.

Mindre enn ventet

Det blir altså lastet omkring 24 millioner spill hver måned via BitTorrent, og selv om det virker som et stort tall, er det langt mindre enn man hadde forventet, forteller Anders Drachen.

– Generelt er tallene våre lavere. Jeg vet ikke om noen rapporter som har så lave tall, sier han.

Det er imidlertid vanskelig å sammenligne tallene direkte, for tidligere undersøkelser har brukt metoder som ikke er åpne for offentligheten.

Det gjelder blant annet en toneangivende rapport fra 2009, laget av den amerikanske bransjeorganisasjonen for spillprodusenter, ESA. Det er denne som ifølge Drachen indikerer at piratvirksomheten er to til tre ganger større – litt avhengig av hvordan ESAs pressemelding tolkes.

De danske forskerne anslår altså 290 millioner spill i året. Til sammenligning indikerer ESAs tall at 600 millioner spill piratkopieres på et år, og på grunn av usikkerheter i målemetoden, som i høy grad er hemmeligholdt, kan amerikanernes tall være vesentlig større, mener Drachen.

En oversikt over de fem mest populære spillene fra Torrentfreak.com viser også tall som er en del større enn det de danskene har kommet fram til.

Tidligere anslag lite troverdige

- Bransjeorganisasjonen har de høyeste tallene, og de har også en egeninteresse i å overdrive problemet. De er heller ikke åpne om metodene sine og tillater ikke andre i å sjekke analysen, sier Drachen.

– Når det blir publisert slike rapporter, er metoden ofte skjult. De tallene er ikke troverdige, fortsetter han.

– Det er problematisk, for debatten om piratvirksomhet, copyright, digitale rettigheter og så videre er global, økonomisk viktig og i stor grad drevet av myter, mener han.

Ifølge Drachen blir debatten avsporet når det blir forsøkt å omregne omfanget av ulovlige nedlasting til tapt omsetning. Det er nemlig usannsynlig at piratene ville kjøpt alle de spillene de har lastet ned.

Han henviser til et eksempel fra den engelske tabloidavisen The Sun, hvor det for to år siden ble beskrevet at anonyme forskere hadde funnet frem til at britiske pirater i løpet av et år ulovlig lastet ned produkter til en verdi av 120 milliarder pund.

– Det er omkring ti prosent av det britiske bruttonasjonalproduktet. Det virker litt voldsomt, sier Drachen.

Spillbransjen: Fremdeles et stort problem

Hos den offentlig støttede organisasjonen Computerspilzonen, som arbeider for å skape bedre vilkår for danske dataspillsprodusenter, er man glade for den nye forskningen, fordi metoden og dataene er tilgjengelig for alle.

– Det er veldig bra. Det gir mulighet for å få en objektiv vurdering av omfanget, og det gir en mulighet for å gå i dybden, fordi undersøkelsen er mer detaljert enn det man har sett tidligere, sier prosjektdirektør Jan Neiiendam.

Han mener de danske forskernes uavhengighet og åpenhet gjør de nye tallene mer troverdige, men han avviser at bransjen har blåst opp problematikken.

– Tallene er litt mindre enn det vi har sett fra andre rapporter, men det endrer ikke på at det er et relevant og alvorlig problem, sier han.

Pirater er ikke bare kvisete tenåringer

– Problemet er der, og det er det som er det sentrale, forklarer Neiiendam. – Jeg merker meg piratvirksomheten favner så bredt i forhold til sjangere og målgrupper.

Han peker på at undersøkelsen viser at piratene åpenbart ikke bare er kvisete tenåringer på jakt etter gratis skytespill. Jentespill, barnespill og små hyggespill blir nemlig også lastet ned.

Dessuten kan forskerne konstatere at piratenes favoritter typisk er helt nye spill, som anmelderne har gitt gode karakterer.

Vitenskapelige kilder

Distribution of Digital Games via BitTorrent (PDF)

Eksterne lenker

Anders Drachens hjemmeside

Computerpilzonen

ESA

Artikkelen i The Sun

Undersøkelsen fra Torrentfreak.com

Oversatt av Lars Nygaard for forskning.no.

Powered by Labrador CMS