Lenge etter at humlen har fløyet vider, sitter lukten igjen på blomsten.

Humler legger igjen tåfis i matfatet

Humler kan kjenne igjen lukta fra egne bein, slektningers bein og fremmede humleføtter.

8.3 2017 12:31

Et forskerteam omtaler humlenes odør i tidsskriftet Scientific Reports. Lukten fra humlenes bein er så potent at den henger igjen i fotavtrykkene i blomster lenge etter at de har mesket seg der.

– Dette er første gang det er bevist at humler kan skille egen lukt fra den fra familiemedlemmer og andre humler, sier medforfatter Richard Pearce fra Universitetet i Bristol.

Tåfisen sitter i et sekret humlene slipper ut for bedre å kunne holde seg fast på glatte overflater, som kronblad.

– Disse imponerende evnene gjør at de kan gjør smartere valg i jakten på mat, sier Pearce, som også trekker fram humlenes evne til å utvikle hjernen sin. De har fleksibel læreevne, noe som ble kjent i forrige måned i studier der humler ble lært opp til å trille en liten ball inn i et hull.

For første gang er slike reaksjoner påvist hos annet enn pattedyr, ifølge forskere fra New Zealand.

Det er slett ikke ett fett hvem som pollinerer planter. Ulike insekter fikk vekstene til å forandre seg i løpet av noen få generasjoner.