Den nye studien avdekket at et hjem i gjennomsnitt huser rundt hundre ulike insektsarter. Forskerne skriver at de fleste av disse ikke var skadedyr, og helt ufarlige. (Foto: Rawin Tanpin / Shutterstock / NTB scanpix)

Insekter tiltrekkes av luksus

Insekter trives best i husstander i det øvre sjiktet.

forskning.no har tidligere skrevet om forskere som vil at vi skal spise mer insekter. Maten kan være lettere tilgjengelig for oss enn vi tror, det finnes nemlig over hundre ulike insektarter i huset ditt.

I en ny studie i tidsskriftet Biology Letters har forskere undersøkt sammenhengen mellom antall leddyr-arter i hus og nabolagets velstand. De fant ut at rike nabolag ikke bare er rike på penger og kvadratmeter, men også på biologisk mangfold av insekter.

Luksus-effekten

Insekter er naturlige romkamerater i hjemmene våre, og trives godt i skap, på loftet og i stuehjørnene. For ikke å snakke om i senga.

I den nye studien undersøkte forskere 50 hjem i ulike nabolag i et bymiljø i North Carolina i USA. Nabolagene hadde ulik grad av sosioøkonomisk status, målt gjennom blant annet gjennomsnittlig inntekt, størrelse på husene og areal på tomtene. I tillegg registrerte forskerne plantelivet i området.

Forskerne ble utstyrt med knebeskyttere og hodelykter, og samlet inn alle de ulike insektene de kunne finne i hvert hus.

Analysene viste at de mest velstående nabolagene, og som i tillegg hadde grønne planter i hagen, hadde størst mangfold av insektarter inne. Hvor rikt nabolaget var viste seg imidlertid å være viktigere for mangfoldet i hvert hjem, enn om det var mye vegetasjon i hagen.

Forskerne bak studien hevder at dette ikke er overraskende funn, og at man har sett en sammenheng mellom sosioøkonomisk status og artsmangfold for både planter, fugler og øgler. Dette fenomet kalles i fagmiljøet for luksus-effekten. Det største mangfoldet av dyr i urbane strøk finnes i de rikeste nabolagene.

Til tross for en allmenn oppfatning om at mindre velstående nabolag har flere typer insekter i husene, er det i virkeligheten altså helt motsatt, ifølge forskerne.

Slipp insektene inn

Moderne urbanisering har uten tvil påvirket det økologiske miljøet, og redusert det biologiske mangfoldet. Insekter behøver likevel ikke å leve i skogen for å trives.

Forskerne bak studien tror luksus-effekten kan forklares av at velstående nabolag ofte har rikere planteliv og flere dyr i hagene sine. Dette bidrar til at insektene trekker inn i husene.

Studien avdekket at et hjem i gjennomsnitt huser rundt hundre ulike insektsarter. Forskerne skriver at de fleste av disse ikke var skadedyr, og helt ufarlige.

– Det er en misoppfatning at de fleste insekter i hus er skadedyr, sier forsker Misha Leong i en pressemelding.

– Det er mange helt ufarlige arter. Ikke få panikk, de er helt ufarlige romkamerater.

Hun håper folk vil sette hjemmene sine i en større miljøkontekst, og akseptere de ufarlige insektene som naturlige husdyr.

– Vi har fortsatt mye å lære om samspillet mellom mennesker og leddyr.

Studien undersøkte kun 50 hus, noe som er et lite utvalg i forskningssammenheng. Forskerne er allerede i gang med et stort oppfølgingsprosjekt der insekter skal samles fra hus over hele verden.

Misha Leong m.fl.: Exoskeletons and economics: indoor arthropod diversity increases in affluent neighbourhoods. Biology Letters. 6. juli 2016