Hormoner i bæsjebleier

Over 5 000 bæsjebleier er analysert for å finne østrogennivået hos spedbarn. Norsk forsker synes metoden er svært interessant.

"Forskerne skal bruke metoden til å finne ut om østrogennivået hos ungene kan forklare adferd senere i livet. (Illustrasjonsfoto: iStockphoto)"

Fakta om østrogener:

Er en fellesbetegnelse for substanser som virker som kvinnelige kjønnshormoner.

De vanligste østrogenene er østradiol, østriol og østron.

Østrogenene gjør blant annet at livmoren blir større, slimhinnen i skjeden blir tykkere, melkekjertlene i brystene utvikles, bekkenet får kvinnelig form og kroppens fettfordeling endres.

De naturlig forekommende østrogenene produseres primært i eggstokkene hos kvinner i reproduktiv alder og i morkaken, men de dannes også til en viss grad i testikler og binyrebark.

Østrogener er essensielle også for mannlig reproduksjon. Den lokale produksjonen av østradiol i testiklene er viktig for utvikling av normale sædceller.

Svulster kan også være østrogenproduserende hos begge kjønn.

Leversykdommer som medfører redusert kapasitet til å inaktivere og bryte ned østrogener, kan også gi et sykdomsbilde preget av østrogenoverskudd.

Kilde: snl.no

Bæsjebleiene kan nemlig fortelle forskerne mer om hvordan østrogennivå hos spedbarn henger sammen med hvordan de utvikler seg senere i livet.

Forskerne skal ikke bare se på fysiske utviklingstrekk, men også hvordan atferd kan påvirkes av hormoner.

De første årene skal de blant annet se på sammenhengen mellom høye østrogenverdier og hvilke leketøy de foretrekker.

Studien er publisert i det siste nummeret av tidsskriftet Frontiers in Systems Biology.

Fra før av vet forskere at det kvinnelige kjønnshormonet er svært viktig for spedbarns fysiske utvikling, men etiske hensyn har til nå gjort at det finnes svært lite data om smårollingers hormonnivå.

I de aller fleste land er det nemlig etisk problematisk både å ta og lagre spedbarnsblod.

Fryste ned bleier

32 barn deltok i bleie-studien, og alle var mellom 7 dager og 15 måneder gamle. Foreldrene til ungene måtte fryse ned bleiene før de ble levert inn til forskerne for analyse.

Nye analysemetoder gjør at ørsmå forekomster av østrogenet østradiol kan påvises i avføring, og man trenger ikke lenger blodprøvene.

Metoden har tidligere blitt testet på både sjimpanser og gorillaer, men nå mener forskerne at den er god nok til å kunne fortelle oss mer om oss selv.

- Vi forstår veldig lite av den hormonelle dynamikken som skjer i de første leveårene fordi vi til nå har manglet en pålitelig metode for å kartlegge hormoner hos nyfødte og svært unge barn.

- Det at vi nå har en metode som kan kartlegge dette kritiske hormonet som påvirker både adferd og utviklingen av viktig vev, gjør at vi kan forstå hva som er normalt. Dette er et enormt steg, sier Sara Berga, som var med på fagfellevurderingen av studien, ifølge en pressemelding fra amerikanske Emory University.

- Et forsømt forskningsfelt

Ira Haraldsen er leder for GID-klinikken ved Rikshospitalet. Klinikkens spesialfelt er kjønnsidentitet, og de jobber mye med endokrinologi, som er læren om hormonsystemet.

Hun sier at spørsmål rundt hormonnivået hos spedbarn er et felt som har vært forsømt i lang tid. Forskere har svært liten oversikt over det, men nå er interessen på vei opp.

- Denne bleie-metoden er en god illustrasjon på den økende interessen, og flere og flere blir klar over at dette er et ekstremt viktig felt.

- Det siste århundret tilhørte hjerte- og karsykdommer, og jeg tror det neste vil handle om aldring og hjernen. Da vil fokuset også være på samspillet mellom hormoner og hjerneutvikling, sier hun til forskning.no.

Hun synes hypotesen om at hormoner kan påvirke atferd er både god og interessant, men at dette ikke er bekreftet enda.

- Dette er veldig komplekst. Om nivået på et enkelthormon er høyt eller lavt er ikke nødvendigvis en direkte indikator for bestemt atferd, men at hormonene har en betydning også på atferd, det kan vi ikke betvile.

Amanda L. Thompson et. al., Noninvasive methods for estradiol recovery from infant fecal samples, Frontiers in Systems Biology, nov. 2010 (abstract)