Hvordan behandler hjernen matematikk og språk? Det har forskere forsøkt å finne ut.

Hjernen behandler språk og matte vidt forskjellig

Albert Einstein sa en gang at ord og språk ikke hadde noe med talentet hans for matematikk å gjøre. Nå tyder en ny studie på at han hadde rett.

17.4 2016 04:00

Måten hjernen behandler språk og matematikk på ser nemlig ut til å være helt forskjellig.

Det skriver livescience.com.

Studien er publisert i tidsskriftet PNAS.

Forskerne brukte fMRI (functional magnetic resonance imaging). Denne formen for hjerneskanning registrerer endringer i nervesystemet utløst av blodgjennomstrømmingen.

Ved hjelp av dette kunne forskerne se hvilken del av hjernen som lyste opp ved forskjellige typer oppgaver.

I eksperimentet deltok 15 matematikere og ellers 15 høyt utdannede personer som ikke hadde matte som felt.

Forskerne presenterte dem for flere utsagn som både var matematiske og ikke-matematiske.

Fordi begge grupper ble presentert for ikke-matematiske utsagn, viste hjerneskanningen aktivitet områdene av hjernen som er knyttet til behandling av språk.

Men da begge grupper ble presentert for avanserte matematiske konsepter, lyste pannelappen, isselappen og tinninglappen opp.

Det er i disse delene av hjernen at matematikk bearbeides.

På dette tidspunktet var det ingen aktivitet i den venstre hjernehalvdelen, som assosieres med ord.

Marie Amalric er medforfatter av studien og forsker ved NeuroSpin Center i Frankrike. Ifølge henne tyder funnene i studien på at forståelsen av matematikk på det begrepsmessige planet bruker nervenettverket som gjenkjenner tall og rom og ikke de nettverkene som behandler allmenn kunnskap.

– Resultatene våre er i tråd med tidligere studier som viser at sansen for tall og rom i den tidlige barndommen er en god indikator for utviklingen av senere matematiske ferdigheter, sier Amalric ifølge livescience.com.

KS FoU

Å vende tilbake til jobben du ble sykemeldt fra er ikke alltid en god løsning. I stedet kan svaret være å bytte jobb.

En studie av erfarne psykoterapeuters liv og lære har blitt omgjort til et teaterstykke.

Universitetet i Agder

Den nye metoden gjør at kranene holder seg helt i ro, noe som er en fordel under laste- og losseoperasjoner på oljerigger.

Bedrifter som ansetter innvandrere, samarbeider mer internasjonalt og er mer innovative, ifølge forsker.

Hvis det er for lite av kjøtt, melk eller egg på gravides matfat, øker sjansen for å få i seg for lite B12. Da er det også større sjanse for å føde for tidlig, viser ny forskning.

Dersom en ansatt får en bonus ut ifra flaks og ikke ferdigheter, er det urettferdig, mener nordmenn. Amerikanerne synes det er helt greit.

For et drøyt år siden skrev to amerikanske samfunnsøkonomer en oppsiktsvekkende forskningsartikkel om noe ingen hadde oppdaget før.

Alkohol dreper og skader og gir oss skallebank. Hvorfor er menneskets historie likevel full av fyll?

Jo knappere blodgjennomstrømmingen var, dess mer stammet personene, ifølge ny studie.

Svak strøm på hjernen hjelper folk med å trene seg opp etter en blodpropp eller en blødning i hjernen, viser ny forskning. Forskere er uenige om det skal med i behandlingen.