Mumiehode avslører avansert teknikk

Folk i middelalderen visste mye mer enn vi har trodd.

En form for voks har vært med på å bevare det noe groteske mumiehodet usedvanlig godt. (Foto: Archives of Medical Science)

Da franske forskere først gikk i gang med å undersøke det groteske mumiehodet trodde de at det stammet fra 1400-tallet eller kanskje til og med 1500-tallet.

Men da de så nærmere på eksemplaret, viste det seg at den noe maltrakterte mannen faktisk har levd på 1200-tallet.

Misforståelsen skyldtes en usedvanlig avansert og flott preservering. Man trodde ikke folk hadde de nødvendige kunnskapene så tidlig. Denne perioden kalles ofte «den mørke middelalderen».

Rød voks narret forskerne

– Det er state-of-the-art, sier fysiker og rettsmedisiner Philippe Charlier fra University Hospital R. Poincare i Frankrike, hovedforfatter av den nye studien, til LiveScience.

– Den som har utført dette, har nok gjort det mange ganger før.

Eksemplaret, som har vært lånt fra ut en privat samling, består av et hode og et par skuldre, men den øverste delen av kraniet og hjernen er blitt fjernet.

Riktignok er det tydelige merker etter gnagere og insekter i ansiktet, men arteriene er fylt med en form for rød voks som har bevart kroppen så godt at det i første omgang narret forskerne.

Ved hjelp av karbondatering ble mumiehodet tidfestet til en gang mellom år 1200 og år 1280.

Dermed avlives myten, i hvert fall til dels, om at folk i denne perioden satt fast i fortidens oppfatninger av menneskets anatomi.

Mannen bak mumien er ukjent

Det er for øvrig ikke mulig for forskerne å finne ut hvem mannen har vært. Kanskje har han sittet i fengsel, kanskje var han bare fattig, skriver forskerne i tidsskriftet Archives of Medical Science.