Funnstedet og flaskenes utseende fortalte forskerne at innholdet trolig ble tappet i tida rundt første verdenskrig.

Smakte på hundre år gammelt øl

Under en ombygging i et gammelt tsjekkisk bryggeri dukket det opp tre fulle flasker med øl fra tida rundt første verdenskrig.

5.4 2017 04:00

Det store spørsmålet er så klart: Hva smakte ølet?

Jana Olšovská og kollegaene hennes har forsøkt å finne ut av akkurat det.

De fikk et smakspanel til å smake på ølet, og gjorde ellers avanserte kjemiske analyser. Dermed kunne de sammenligne gammelt og nytt øl for å finne ut mer om hva slags kjemiske modningsprosesser som skjer i brygget over så lang tid.

Smakte svovel og dritt

Resultatene viste at ting hadde gått skikkelig skeis oppi en av flaskene.

Den første flaska smakte rett og slett intenst av svovel og dritt, skriver forskerne i artikkelen, om enn i litt mer akademiske vendinger. Ølet var lyst og uklart og hadde spor av stafylokokker og andre bakterier.

Det mørke ølet i den andre flaska var noe bedre. Smaken minnet om Lambic, en helt spesiell type belgisk øl. Lambic er ifølge Wikipedia ofte svært surt, gjerne med preg av epler, sitron, fjøs og skarp ost. I det gamle ølet var det imidlertid også hint av maderia og frukt.

Forskerne tror imidlertid forurensning med mikroorganismer må ha stukket kjepper i hjulet for de naturlige modningsprosessene også i denne flaska.

Bitterstoffene borte

Den tredje flaska inneholdt derimot noe som virkelig framsto som øl, skriver forskerne. Drikken hadde rester av kullsyrebobler. Den hadde sødme, samt hint av honning og frukt.

Ølet i alle tre flaskene har trolig hatt litt høyere alkoholinnhold enn dagens øl. Men de inneholdt mer metaller som jern, kobber, mangan og zink. Det stammer antageligvis fra produksjonsutstyret de brukte den gangen, tror Olšovská og co.

En lav konsentrasjon av silisium vitnet på sin side om at ølbryggerne brukte en annen byggvariant, eller mindre bygg totalt. Kanskje benyttet de en eller annen erstatning, siden det var restriksjoner på bruken av bygg i tida rundt første verdenskrig?

Det mest interessante var kanskje at det så ut til at aldringsprosessen hadde brutt ned stoffene som gir øl en bitter smak. Både smakspanelet og de kjemiske analysene var enige om at bitterstoffene var borte.

J. Olšovská, D. Matoulková, M. Dusek, J. Felsberg, M. Jelínková, P. Čejka & K. Štěrba, Analysis of 100-years-old beer originated from the Czech Republic, Journal of Agricultural and Food Chemistry, mars 2017.