Hvorfor parkerer gravide sykkelen? Hva skal til for at de fortsetter å sykle.

Hvorfor slutter gravide å sykle til jobben?

…og hva er det som får andre til å holde tråkket i gang langt ut i svangerskapet?

13.6 2017 04:00

«Det er ingen grunn til å la være å sykle og gå tur, heller ikke mot slutten av svangerskapet», fastslår Store medisinske leksikon.

– Sykling er utrolig bra for den gravide, akkurat som for oss andre, sier professor emeritus Kristin Reimers Kardel ved Det medisinske fakultet på Universitetet i Oslo.

Men så er det denne ansvarsfølelsen da, tanken på at du ikke bare har deg selv å tenke på. Og ikke minst at den voksende magen etter hvert kan komme i veien.

Til tross for fordelene er det ikke alle som bruker tohjulingen hele veien til fødestua.

Hvorfor parkerer de sykkelen? Hva skal til for at de fortsetter å sykle. Det har den britiske forskeren Davara Lee Bennett prøvd å finne ut av.

Ansvar for to

Bennett snakket med gravide i London-området som var sykkelpendlere før de ble gravide.

«Jeg slutta fordi jeg ikke klarte å komme meg opp på sykkelen lenger.»

Fysiske begrensninger var en av de vanligste forklaringene blant de som parkerte sykkelen. Magen kom rett og slett i veien.

Andre tenkte mer på de eventuelle farene de utsatte seg selv og barnet for.

– Kvinner endret på sykkelvanene sine for å minimere risiko, sier Bennett i en pressemelding.

– En gravid som sykler til jobb, har ansvar for to liv. Det er en vurdering de må gjøre, sier Kristin Reimers Kardel til forskning.no.

Hvis om i fall…

Norsk Helseinformatikk (NHI) har ikke konkrete råd om sykling, men skriver:

«Du bør også unngå aktiviteter der det er høy risiko for å falle eller få skader i/mot magen. Eksempler på dette er ekstremsport, turn, ridning, alpint og vannski.»

Les mer hos NHI: Graviditet og trening

Hun sammenligner sykling med å ri, klatre eller kjøre på ski. Det er ikke aktiviteten i seg selv som er farlig.

– Du må bare ikke falle av, sier Kardel. – Man kan være for forsiktig, akkurat som man kan være for uvøren.

Hun oppfordrer gravide til å ta sine forholdsregler og kanskje sykle litt forsiktigere enn de gjorde før.

– Er det en veldig trafikkert vei uten sykkelfelter, ville jeg kanskje funnet en annen rute.

Vil ha råd

London-syklistene etterlyste klare råd fra helsemyndighetene. Rådene de fikk var gjerne uforpliktende og mest opptatt av å minimere risiko.

«Når du er gravid, skal du liksom ta det med ro og slappe av.»

– Jeg håper forskningen min kan oppmuntre helsepersonell til å gi mer konstruktiv støtte og rådgivning til gravide, sier Bennett.

Kardel synes ikke det er nødvendig med helt konkrete råd på dette området.

– De gravide skal få lov til å velge hva de har lyst til og føler seg komfortable med. Ofte er de mye bedre til å vurdere dette enn en eller annen som sier at man må være forsiktig, sier hun.

Riktig sykkel

Der kroppen stoppet syklingen for noen, var det motsatt for andre. De kunne fortelle at syklingen reduserte noen av de typiske svangerskapsplagene eller at det var bedre å sykle enn å gå.

«Når jeg først kom meg ut på sykkelen, føltes det faktisk som om det hjelp mot kvalmen.»

Mer komfortable sykler hjalp. Landeveissykkelen var ikke særlig populær. Heller en litt oppreist design med mykt og duvende sete. Og selvfølgelig med åpen ramme, som en god gammel damesykkel.

– Finner man en måte å sykle på og en sykkel der man sitter mer oppreist, så er jo det bare supert å sykle til jobb, sier Kardel.

Hun har forsket på gravide som trener på ergometersykkel.

– Selve syklingen er ikke noen risiko. Det er bare bra at man er fysisk aktiv, og sykling er en særlig fin aktivitet fordi du ikke trenger å dra på den tunge kroppen.

Referanse:

Davara Lee Bennett: Bumps and bicycles: Women’s experience of cycle-commuting during pregnancy. Journal of Transport & Health, juni 2017, doi: 10.1016/j.jth.2017.02.003. Sammendrag

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Annonse