Forskere i Singapore har fått fram ny kunnskap om fosterets immunsystem. (Illustrasjonsfoto: National Institute of Health, USA)

Immunsystemet utvikles tidlig hos fosteret

Allerede midt i svangerskapet kan fosteret ha fått fart på sitt eget immunsystem, mener forskere i Singapore. Dette er i strid med hva forskere har trodd til nå.

Forskerne hevder at fosterets immunsystem kan være utviklet allerede i andre trimester av svangerskapet.

Fram til nå har det vært vanlig å anta at fosterets eget immunsystem er noe som kommer på plass sent i svangerskapet, og at fosteret ikke er i stand til å mobilisere et immunforsvar uten mors hjelp.

Avviser ikke mors celler

Forskere har lenge visst at celler fra mor kan finne veien inn i fosterets blodbaner, uten at dette skaper noen immunreaksjon. Fosteret tolererer altså disse halvveis fremmede cellene fra den ene forelderen.

I den samme studien mener Singapore-forskerne å ha kunnet slå fast at det ufødte barnet sitt immunsystem har noen unike mekanismer som hindrer at fosteret avviser mors celler. Et protein kalt Arginase-2 spiller en avgjørende rolle.

Fosteret kan altså ha utviklet sitt helt eget immunsystem allerede midt under svangerskapet. Samtidig er fosteret spesialutstyrt for ikke å ta i bruk immunforsvaret sitt mot fremmede celler – om disse cellene kommer fra mor.

Denne forskningen kan kanskje sette helsevesenet bedre i stand til å forstå flere sykdommer og problemer i forbindelse med svangerskapet, som svangerskapsdiabetes, gjentatte spontanaborter og nekrotiserende enterokulitt (svært alvorlig tarmbetennelse) hos nyfødte barn.

Kan bli immunterapi

– Vi kommer til å fortsette denne forskningen. Et mål for oss er å bygge et fullstendig atlas over fosterets immunsystem, sier forskeren Florent Ginhoux ved forskningssenteret A*STAR i Singapore.

Forskerkollegaen Jerry Chan fra kvinne- og barnesykehuset KKH i Singapore håper disse nye funnene kan bane veien for framtidige immunterapi-behandlinger.

Naomi McGovern m.fl: «Human fetal dendritic cells promote pre-natal T cell immune-suppression through arginase-2», Nature, 14. Juni 2017. Sammendrag.