Dataspill mot fobier

Redd for edderkopper, høyder eller lukkede rom? Mulig du bør stikke innom databutikken og skaffe deg et spill.
24.10 2003 07:00

Half-Life og Unreal Tournament er navn på meget populære dataspill, og mange mener de er i overkant voldelige også.

De kan imidlertid fungere som billig og enkel behandling for mennesker med alvorlige fobier, mener kanadiske dataforskere.

Innlevelse

Vanlige dataspill som du får kjøpt i butikken kan altså være effektive metoder for å behandle menneskers frykt, gjennom en form for terapi som utsetter dem for det de er redde for i et kontrollert og trygt miljø.

Spill av den ovenfor nevnte typen har ofte programvare som gjør det mulig for brukerne å bygge nye nivåer eller lage egne turneringer. Forskere ved University of Quebec har brukt disse mulighetene til å lage egne miljøer for å slåss mot fobier som hindrer pasientene i å fungere i dagliglivet.

For å øke innlevelsen fikk forsøkspersonene hodedisplay (forkortes HMD, for head-mounted display) - som viser spillets bilder gjennom utstyr montert på hodet; en slags avanserte briller. Hodedisplayet har sensorer, så når brukeren beveger hodet, endrer bildet seg tilsvarende.

Like effektivt som dyrt VR-utstyr

Konklusjonen er at dette var like effektivt som å simulere fobiske responser i dertil bygde simuleringsmaskiner som koster mye mer. Å behandle fobier i spesiallaget utstyr for virtuell virkelighet er allerede i bruk for å behandle bestemte typer fobi.

Vanlige dataspill er altså et mye enklere og billigere alternativ. Dataspillenes grafikk har blitt så realistisk at det er mulig å tilpasse den til pasientenes store skrekk, og grafikkbrikkene er blitt så kraftige at hvem som helst kan lage slike virtuelle verdener.

Forskerne brukte edderkopper fra Half-Life til å behandle mennesker med araknofobi, mens miljøer i Unreal Tournament simulerte høyder for de med høydeskrekk, og lukkede rom for de med klaustrofobi.

Kan brukes til behandling

Når edderkopper er til stede i dataspill - og det er de ganske ofte - er det vanlig at de er der for å drepes, men det er uklart hvorvidt drap av datasimulerte edderkopper var del av behandlingen.

Uansett viste testene at spillene stimulerte en respons som kan brukes til kontrollert behandling.

De kanadiske forskerne har gjort miljøene de brukte i studien tilgjengelig for nedlasting på universitetets nettsider.

Referanse:

Geneviève Robillard ; Stéphane Bouchard; Thomas Fournier & Patrice Renaud; Anxiety and Presence during VR Immersion: A Comparative Study of the Reactions of Phobic and Non-phobic Participants in Therapeutic Virtual Environments Derived from Computer Games; CyberPsychology & Behavior ; volum 6; nummer 5; side 467-476

Lenker:

University of Quebec: Cyberpsychology Laboratory
New Scientist: Computer games can treat phobias
CNN: Study: Video games fight phobia

forskning.no ønsker en åpen og saklig debatt. Vi forbeholder oss retten til å fjerne innlegg. Du må bruke ditt fulle navn. Vis regler

Regler for leserkommentarer på forskning.no:

  1. Diskuter sak, ikke person. Det er ikke tillatt å trakassere navngitte personer eller andre debattanter.
  2. Rasistiske og andre diskriminerende innlegg vil bli fjernet.
  3. Vi anbefaler at du skriver kort.
  4. forskning.no har redaktøraransvar for alt som publiseres, men den enkelte kommentator er også personlig ansvarlig for innholdet i innlegget.
  5. Publisering av opphavsrettsbeskyttet materiale er ikke tillatt. Du kan sitere korte utdrag av andre tekster eller artikler, men husk kildehenvisning.
  6. Alle innlegg blir kontrollert etter at de er lagt inn.
  7. Du kan selv melde inn innlegg som du mener er upassende.
  8. Du må bruke fullt navn. Anonyme innlegg vil bli slettet.

Annonse