Gjennombrudd i HIV-forskningen

Amerikanske forskere har funnet et stoff som kan knekke HIV som gjemmer seg i kroppens immunceller. Dermed tør forskerne igjen håpe på en framtidig kur mot uhumskhetene.

Vitenskapen har gitt oss svært effektive midler mot HIV, og med riktig behandling kan smitten bli så godt som borte. Men ikke helt.

Det lumske viruset har nemlig evnen til å gjemme seg bort i noen av kroppens T-celler. Der ligger det og slumrer på ubestemt tid, for så å våkne til liv når man minst venter det.

Forskerne har ikke visst om noen måte å angripe disse sovende virusene. Dermed har de heller ikke kunnet håpe på mer enn stadig mer effektive midler for å holde sykdommen i sjakk. Ikke før nå.

Epilepsimedisin

David M. Margolis, og kollegaene hans fra University of North Carolina ved Chapel Hill, har nemlig funnet et middel som angriper nettopp de slumrende virusene. Til alt overmål finnes det aktive stoffet allerede i en medisin som kan kjøpes på apoteket.

Stoffet valproic acid finnes i medikamentet Valproate, som brukes mot epilepsianfall. Dette stoffet påvirker enzymet histone deacetylase, som finnes inne i cellene.

Nettopp dette enzymet er også nødvendig for at HIV-viruset skal ligge i dvale.

Lys i tunnelen

Nå har forskerne testet ut hvordan Valproate virket i kombinasjon med den vanlige cocktailen av HIV-medisiner. Fire HIV-smittede mennesker fikk to daglige doser av stoffet i tre måneder, og forskerne målte nivået av slumrende virus både før og etter behandlinga.

Målingene viste en nedgang i sovende virus på mellom 68 og 84 prosent. Funnet må så klart bekreftes av flere og dypere studier, men resultatene er likevel et lenge etterlengtet lys i tunnelen.

- Våre funn peker mot en ny og praktisk tilnærming til utslettelse av sovende HIV, og antyder at de nye metodene kan gi en kur mot HIV i framtida, sier Margolis i ei pressemelding.

G. Lehrman, I. B. Hogue, S. Palmer, C. Jennings, C. A. Spina, A. Wiegand, A. L. Landay, R. W. Coombs, D. D. Richman, J. W. Mellors, J. M. Coffin, R. J. Bosch, D. M. Margolis, Depletion of latent HIV-1 infection in vivo: a proof-of-concept study, The Lancet, Vol. 366 13. august 2005, p. 549-555.

University of North Carolina