Endelig influensamedisin?

Engelske forskere tror de har funnet en medisin mot influensa. Den virker - tro det eller ei - ved å hemme immunforsvaret.

Influensasesongen er like om hjørnet, og det er bare å forberede seg på feber, hodepine og irriterende slimaktiviteter i lungeregionen. Det verste er at kroppen stort sett steller i stand ubehaget på egen hånd, og at mye av reaksjonen ser ut til å være til ingen nytte.

Nå har imidlertid et forskerteam fra Imperial College London funnet et nytt middel som kan hindre kroppen i å lage trøbbel for seg selv, skriver BBC.

Unødvendig immunreaksjon

I senere tid har forskerne oppdaget at immunforsvaret går helt i spinn i møte med influensavirusene, og at T-cellene gjerne lager en altfor diger betennelse i lungene. Det er antageligvis dette som gjør oss mest syke, og som i noen tilfeller kan drepe oss.

Forskere har vært inne på tanken om å stoppe T-cellene. Problemet er at vi fremdeles trenger dem til å kaste ut virusene.

Men team fra Imperial College London ser lys i tunnelen. De har funnet et stoff som reduserer immunreaksjonen hos mus til en tredjedel, uten at det går ut over dyrenes evne til å hamle opp med virus.

Stopper signal

Når lungene er under angrep fra influensaviruset strømmer vaktcellene til fra alle kanter mens de utløser en storm av kjemikalier som lager inflammasjon. I tillegg produseres stoffet OX40 som gir T-cellene beskjed om å holde seg i lungene lenge, for å hjelpe til i kampen.

- Men det er egentlig ikke nødvendig at de blir værende så lenge, sier Dr Tracy Hussell. Nye T-celler kommer til hele tiden, og blir det for mange av dem, tettes bare lungene til slik at oksygentransporten inn i blodet blir dårlig.

Det er her det nye middelet, OX40:Ig, kommer inn. Stoffet stopper rett og slett signalet om at T-cellene skal bli igjen i lungene. Dermed slutter immuncellene å hope seg opp, samtidig som det stadig er nok av dem til å ta seg av virusene.

Forskerne tror medisinen kan vise seg å være effektiv mot mange typer lungebetennelser, helt fra astma til Sars.

Fra mus til mann - fort!

"Sars-virus. (Foto: University of Hong Kong)"

Så langt ser det i hvert fall lovende ut. Da forskerne gav OX40:Ig til influensabefengte mus, ble dyrene kvitt de ekle symptomene. Likevel klarte de små kroppene å bekjempe sykdommen, og ble immune mot senere smitte. Medisinen var effektiv både i de tidlige stadiene av influensaen og etter 20 dager.

Kontrollgruppa som bare fikk luremedisin hadde det ikke like greit. De ble pjuske og slitne, mistet matlysten og gikk ganske betydelig ned i vekt.

Nå gjenstår det bare å finne ut om OX40:Ig er like effektivt for oss mennesker. I følge New Scientist håper forskerne på å begynne de første testene på voksne allerede i 2004. Og det er kanskje like greit at de skynder seg.

I følge mange forskere kan vi nemlig ha verre ting i vente enn litt høstlig harking og ralling. Sjansene er store for at influensavirusene snart klinker til med en ekstra slem variant - i god, gammeldags spanskesykestil - som kan meie ned millioner av mennesker før vi får sukk for oss.

BBC: Cure for killer flu discovered