Havet svelger CO2

En internasjonalt sammensatt gruppe forskere har gjennomført et prosjekt som muligens gir svaret på hvordan havet naturlig regulerer CO2-nivået i atmosfæren.

- Prosjektet gir uvurderlig ny kunnskap gjennom at det viser hvordan biologiske prosesser i Sørishavet kan ha påvirket jordens naturlige drivhuseffekt og klimavariasjoner mellom istider, sier forsker Richard Bellerby fra Bjerknessenteret ved Universitetet i Bergen.

Gjødsler havet

- Forskerne har funnet ut at hvis man gjødsler Sørishavet med jern fører det til en masseoppblomstring av plankton som dramatisk senker CO2-nivået på havoverflaten, forklarer Bellerby.

Han har vært med i den internasjonale forskningsgruppen som har gjennomført eksperimentet i løpet av et nylig avsluttet ni ukers forsøkstokt i Sørishavet.

Forskernes teori nå er at når polene smelter på grunn av global oppvarming, blir stadig større landområder isfrie i Antarktis og Patagonia. Disse landområdene utsettes for erosjon og vinden blåser støv ut på havet. Støvet inneholder jern som fungerer som gjødsel på havet.

Tar med CO2 til bunns

Oppblomstringen av plankton er så massiv at planktonet dør i store hopetall og tar med seg CO2 til bunnen av havet, der det vil forvares i tusenvis år.

Det ligger en potensiell konflikt i oppdagelsen gjennom at enkelte land nå er veldig interessert å bruke dette som en metode for å få ned sine CO2-utslipp i henhold til Kyotoavtalen.

Bellerby advarer mot å starte en slik storstilt gjødsling av havet for å få bukt med verdens CO2-problemer.

- Fenomenet vi har illustrert gjennom eksperimentet vårt er noe som oppstår gradvis over tusenvis av år. Intensiv gjødsling av havet kan få svært uønskede økologiske og klimatiske effekter, sier han.