Kunnskap gir konkurransefortrinn

For å bedre lønnsomheten må fiskeindustrien lage unike produkter som forbrukerne vil ha. Men hvilke produkter skal de satse på?

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

"Rask middag til familien eller romantisk middag for to? Situasjonen har mye å si for matvalget."

Når forbrukerne vurderer sjømatprodukter er det en rekke faktorer som spiller inn. Forskere ved Fiskeriforskning skal nå finne ut hva som er viktigst for forbrukerne og hvordan norsk fiskeindustri kan bruke denne kunnskapen til å lage produkter som treffer godt i markedet.

Situasjonen preger valget

Det er tre hovedfaktorer som er viktige for forbrukerne når de vurderer sjømat og velger hva de skal kjøpe. Det er situasjonen forbrukeren er i, smaken på fisken og den informasjonen de får om produktet som avgjør.

- Valget til forbrukerne avgjøres av mer enn bare smaken og pakningen. Situasjonen du er i påvirker også i stor grad hvordan du vurderer produktet, og dette er det forsket lite på, forteller forsker Morten Heide.

- For eksempel er det stor forskjell på om du skal lage en rask middag til familien eller om du skal gjøre noe mer eksklusivt ut av fisken du kjøper, som å lage en romantisk middag for to. De to forskjellige situasjonene gjør at du vurderer produktene ulikt og gjør ulike valg.

Han viser til en test av fiskeburgere som nettopp er gjennomført ved flere skoler i Tromsø-området. Der skulle noen av elevene spise fiskeburgerne på skolen, mens andre skulle spise den hjemme. Resultatene av testen kan si noe om hvor mye situasjonen har å si for hva forbrukerne velger.

Skal finne de unike produktene

Forskerne skal etter hvert gjøre flere produkttester. Blant annet skal de til Portugal for å teste norsk klippfisk blant forbrukerne der.

- Målet er å finne ut hva som avgjør forbrukernes valg og dermed finne de unike produktene som den norske sjømatnæringen kan satse på i tiden framover, avslutter Heide.

Forskningen inngår i doktorgradsarbeidet til forsker Morten Heide og finansieres av Norges forskningsråd. Prosjektet skal være ferdig i 2009.

Powered by Labrador CMS